Podstawę książki stanowią kilkudziesięcioletnie doświadczenie zawodowe Marthy i Williama Pieperów oraz ich przełomowe badania nad przyczynami i skutkami wewnętrznego nieszczęścia u dzieci. Przez lata, pracując z trudnymi dziećmi, uznanymi za aspołeczne, odkryli, że dzieciom sprawiającym problemy trudno jest udzielić pomocy, ponieważ wykształciły w sobie potrzebę nieszczęścia. Stało się dla nas jasne – piszą w poradniku – że aby rzeczywiście zmienić ich zachowanie, powinniśmy je wesprzeć w procesie rezygnacji z tej potrzeby, pomagając im na nowo odkrywać w sobie wrodzone pragnienie przyjemności płynącej z pozytywnych relacji międzyludzkich. Autorzy wskazują, że każde dziecko rodzi się z głębokim pragnieniem szczęścia. Ale jeśli jego potrzeby nie będą z jakiegoś powodu zaspokajane, może uwierzyć, że dzieje się tak z woli rodziców i że ten dyskomfort (kojarzący się z ukochanymi, idealnymi rodzicami) jest właśnie szczęściem. W przyszłości będzie starał się odtworzyć to uczucie w różnych sytuacjach.
Jesteś na mnie zły – jestem niedobry
Środki dyscyplinujące – liczenie do trzech, tymczasowe izolowanie dziecka, głośne mówienie „Nie!” czy odbieranie przywilejów – uczą nasze pociechy, że wolimy korzystać ze swojej władzy, wywierając nacisk, niż okazując współczucie. Być może metody dyscyplinujące wymuszą na dziecku właściwe zachowanie, ale oprócz tego nauczą je również, że rozczarowania są nie tylko bolesne same w sobie, ale też sprawiają, że rodzice się złoszczą lub odrzucają swoją pociechę. A ponieważ dziecko kocha was w sposób, który każe mu was naśladować, nauczy się traktować złość i odrzucenie jako sposób na radzenie sobie z samym sobą.
Jak pielęgnować wewnętrzne szczęście u swojego dziecka?
Piszemy między innymi o tym – podkreślają we wstępie autorzy – że to ważne, aby zobaczyć świat, a zwłaszcza siebie, oczami swojego dziecka; że czasem najlepszym rozwiązaniem jest zaakceptowanie jego emocjonalnej niedojrzałości […]; że rodzice nie muszą wybierać jedynie między miękkim permisywizmem a twardą dyscypliną, ponieważ dzięki smart love mogą znaleźć złoty środek, zwany czułą regulacją […] Powiemy wam, dlaczego w sytuacji, gdy musicie zapanować nad zachowaniem dziecka, zamiast się zastanawiać: „Co zrobić, żeby Jill zaczęła się dobrze zachowywać?”, powinniście raczej zadać sobie pytanie: „Jak mogę pomóc Jill, aby wyrosła na osobę, która będzie chciała i potrafiła zadbać o siebie i innych, kiedy zabraknie mnie w pobliżu?”.
Jak rozpoznać nieszczęśliwe dziecko
Pieperowie podkreślają jednak, że zmiana, jeśli na skutek różnych wydarzeń, bądź błędów popełnionych przez rodziców spowodowała, że dziecko utraciło wrodzone pragnienie szczęścia, jest możliwa niezależnie od tego, ile ma lat. Zastosowanie metody Smart love pomoże dziecku osiągnąć głęboki spokój, który będzie mu towarzyszył na co dzień, przy odnoszeniu sukcesów i ponoszeniu porażek.
O autorach:
Dr Martha Heineman Pieper – psychoterapeutka, pracuje z rodzicami i dziećmi oraz prowadzi doradztwo dla ośrodków i innych specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego.
William J. Pieper – psychiatra dziecięcy i psychoanalityk, również pracuje z dziećmi i rodzicami oraz prowadzi doradztwo dla innych specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego.
Smart love to zasada przewodnia Smart Love Family Services, organizacji non-profit, która świadczy usługi psychoterapeutyczne, prowadzi edukację rodzicielską oraz oferuje programy przedszkolne. Pieperowie, rodzice pięciorga dzieci, mieszkają w Chicago w stanie Illinois.
Więcej na Instytucie Wydawniczym Erica