Seniorzy to ważna grupa docelowa

1591
Choć stanowią duży odsetek społeczeństwa, niejednokrotnie oferty, jakie budują firmy, utwierdzają ich w przekonaniu, iż są grupą wykluczoną.
 
Często ich potrzeby zostają zlekceważone, a jedyny produkt, który kojarzy się z osobami starszymi to leki. To duży błąd.
 
Senior dla biznesmena
 
W słowniku możemy odnaleźć bardzo zgrabną definicję, określającą kim jest osoba starsza. Czytamy tu, że taki człowiek przeżył wiele lat i posiada duże doświadczenie i wiedzę w konkretnym temacie. Natomiast współczesny biznes jest dość opornym użytkownikiem słowników i stawia takie osoby na równi z pojęciami: przedawniony, wygasły i zdezaktualizowany. Trend ten, choć ciągle się utrzymuje, prawdopodobnie w najbliższym czasie zacznie się zmieniać, gdyż społeczeństwo w naszym kraju (oraz w wielu innych) żyje coraz dłużej i tym samym stanowi coraz większy procent ogólnej populacji. Ponadto wiek emerytalny także się wydłuża, więc seniorzy dłużej pracują i to także ma szanse zmienić ich pozycje i postrzeganie na rynku produktów i usług.
 
Senior – nowoczesny konsument
 
Za przykład mogą nam posłużyć starci obywatele Niemiec. Blisko połowa z nich (w wieku 65+) lubi i często korzysta z możliwości Internetu. Dzięki nowoczesnym technologiom podnoszą jakość swojego życia, a także deklarują, że jest to dla nich idealna rozrywka i ćwiczenie umysłowe. Najczęściej wyszykują interesujące ich informacje, porady zdrowotne, ale także oferty podróży. Nie wzbraniają się także przed dokonywaniem zakupów np. dużą popularnością cieszą się bilety do kina, gdzie wybierają się coraz częściej ze swoimi wnukami, albo we własnym towarzystwie. Połowa niemieckich seniorów poznała i wdrożyła się także w arkana bankowości internetowej. Już niemal co 6 transakcja dokonywana jest przez osobę po 55 roku życia, także w Polsce.
 
Senior uważny konsument
 
Spędzają na stronach sklepów i w porównywarkach cenowych dwa razy tyle czasu co młodzi ludzie. Szukają najlepszej opcji, chętnie czytają opinie, no i stanowią wyzwanie dla producentów. Stanowczo oglądają więcej różnych wersji towaru i dogłębnie zapoznają się z niuansami zawartymi w opisach. Sygnał dla przedsiębiorców jest więc bardzo klarowny, jednak coś go chyba jeszcze zaburza. Gdzieś w tym łańcuchu komunikacyjnym następuje zwarcie, choć przepływ jest na pewno coraz bardziej płynny.
 
Era e-seniora
 
Osoby starsze, jednak aktywne wirtualnie, to coraz częstszy obrazek. Potrafią się odnaleźć w naszym cyber-świecie i świadomie chcą wykorzystać jego możliwości. Coraz mniej jest w nich strachu, a coraz więcej ciekawości. Doceniają możliwości płacenia rachunków przez Internet oraz sprawdzania konta. Chętnie komunikują się z bliskimi za pomocą sieciowych komunikatorów. Oferty uwzględniające ich potrzeby są wysoce pożądane i na pewno zostaną docenione, ku obopólnej korzyści, zarówno przedsiębiorców, jak i seniorów XXI wieku.
 
Artykuł powstał we współpracy z portalem nowybiznes.pl