Witaj Grecka przygodo

539

Autor: I LO im. Jarosława Dąbrowskiego

31 września 2019 roku siedmioosobowa grupa uczniów z 1 Liceum Ogólnokształcącego im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim odbyła lotniczą podróż do stolicy Grecji – Aten. Wyjazd od początku był organizowany przez młodych studentów, których zadaniem było zorganizowanie
całego przebiegu tego wydarzenia wraz z znalezieniem zakwaterowania oraz transportu. Już pierwszy dzień był przepełniony atrakcjami. Najpierw zwiedziliśmy plac Syntagma. Jest to najstarszy i najbardziej znany z placów miejskich w dzisiejszych Atenach. Oprócz tego pełni funkcję centrum komunikacyjnego miasta i miejsca demonstracji i manifestacji ateńczyków. Obok parlamentu, tuż przy grobie nieznanego żołnierza, odbywała się uroczysta zmiana warty, charakterystyczna dla całej stolicy greckiej. Następnie udaliśmy się na wybrzeże, skąd był
niezapomniany widok chowającego się za górami słońca.
Drugi dzień zaczęliśmy od relaksu na śródziemnomorskiej plaży, na której zostaliśmy miło powitani przez mieszkańców. Dzięki wysokiej przejrzystości wody, pływając w morzu mogliśmy podziwiać bogactwo fauny i flory dna zbiornika. Po południu odbyliśmy długi spacer po dzielnicy Plaka. Jest to jedno z najstarszych miejsc w Atenach pełne XVIII –wiecznych kamieniczek, krętych uliczek,
restauracji i sklepów z pamiątkami. Zabytkowe budynki w tej części miasta stoją często na fundamentach pamiętających jeszcze czasy starożytności.
W kolejnych dniach mieliśmy możliwość zwiedzenia słynnego Akropolu, czyli świątyni poświęconej Atenie. Było to niepowtarzalne przeżycie, ponieważ po raz pierwszy w życiu mieliśmy okazję zobaczyć najwybitniejsze dzieła starożytnej architektury, nie na fotografiach w podręczniku, ale na własne oczy! To wydarzenie pozytywnie odmieniło nasze spojrzenie na antyczne budowle. Dalej udaliśmy się na Agorę, czyli główny plac lub rynek starożytnej Grecji, czyli centrum wokół którego toczyło się życie polityczne, religijne, a czasami także handlowe.
Ostatnie dni przeżyliśmy ,,po olimpijsku”. Zwiedziliśmy słynną świątynię Zeusa Olimpijskiego oraz stojący obok niej, Panathinaiko. Jest to starożytny stadion wykonany w całości z marmuru, leżący w centrum Aten. Po południu udaliśmy się do Narodowego Muzeum Archeologicznego, gdzie na własne oczy mieliśmy możliwość podziwiania pozostałości po starożytnej cywilizacji. Oprócz tego mieściła się też tam najlepiej zachowana rzeźba Ateny . Na koniec dnia udaliśmy się na Wzgórze Likavitos. Jest to najwyższe wzniesienie w Atenach o wysokości 277m. Na szczycie znajduje się teatr grecki oraz kościół Agios Georgios. Tam mieliśmy widok na panoramę Aten i w zachwycie podziwialiśmy zachodzące za górami słońce, które oświetlało drugie najwyższe wzniesienie, gdzie mieścił się wcześniej zwiedzany
Akropol. Wyjazd do Grecji niewątpliwie zostanie na długo w naszej pamięci ze względu na jego wyjątkowość. Mieliśmy niezwykłe szczęście poznać miejsca, które zazwyczaj są pomijane przy wyborze miejsca wycieczki szkolnej i mamy nadzieję, że w przyszłości znowu, przy współpracy szkoły i uczniów, powstanie wycieczka do równie ciekawych i miejsc co starożytne Ateny.