Jarmark Bożonarodzeniowy Poznań – Berlin

522

Autor:ZSP Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki

W dniach 5 – 6 grudnia 2019 roku uczniowie klas I Iwp, I Ep, I MEt,  I Hp, I H, II Iw, I Icp, I I, II Mt, III Mtw, III MEt, IV Iw wraz z opiekunami panią Iwoną Poganowską oraz panem Jackiem Mrozickim udali się na wycieczkę krajoznawczo – turystyczną „Szlakiem jarmarków bożonarodzeniowych: Poznań – Berlin”
Program wycieczki obejmował, oprócz wizyty na jarmarku świątecznym, również zwiedzanie tych dwóch miast z licencjonowanym przewodnikiem miejskim.
W Poznaniu na trasie naszej wycieczki znalazła się najpierw wyspa Ostrów Tumski, otoczona korytem Warty i Cybiny. Zwiedziliśmy tu Bazylikę Archikatedralną Świętych Apostołów Piotra i Pawła – jeden z najstarszych polskich kościołów wraz z kryptą. Otwarty w 968 roku n. e. Ta jednocześnie najstarsza polska katedra  jest miejscem pochówku pierwszych władców Polski: Mieszka I, Bolesława I Chrobrego jak również przypuszczalnym miejscem chrztu Mieszka I.
Następnie dojechaliśmy autokarem do Alei Marcinkowskiego, skąd rozpoczęliśmy wędrówkę w kierunku Starego Rynku. Po drodze obejrzeliśmy odrestaurowany z prawie całkowitego zniszczenia Zamek Królewski z XII w. wybudowany przez Przemysła II, a stamtąd udaliśmy się w kierunku renesansowego Ratusza.
Punktualnie o godzinie 12:00 wraz z innymi grupami turystycznymi zgromadzonymi na Starym Rynku oglądaliśmy dwa trykające się blaszane koziołki, stanowiące element mechanizmu zegara oraz wysłuchaliśmy hejnału miasta Poznania rozlegającego się z Wieży Ratusza.
Po dokładnym obejrzeniu Starego Rynku udaliśmy się w kierunku Fary Poznańskiej – Bazyliki Kolegiackiej, która urzekła nas swoim bogato zdobionym barokowym wnętrzem.
Ostatnim etapem naszego zwiedzania było Kolegium jezuickie – zespół poklasztorny zlokalizowany przy placu Kolegiackim, obecnie siedziba Urzędu Miasta Poznania. Było ono jednym z najwcześniej założonych ośrodków jezuickich w Polsce oraz jedną z największych i najbardziej prestiżowych uczelni Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Z naszym sympatycznym przewodnikiem pożegnaliśmy się na Starym Rynku pod pręgierzem – ośmioboczną kolumną, na głowicy której stoi postać kata w stroju rycerza z uniesionym mieczem symbolizującego tzw. „prawo miecza”, czyli prawo do wydawania wyroku śmierci nadane Poznaniowi w 1298 przez króla Władysława Łokietka.
Po zakupie tradycyjnych świętomarcińskich rogali udaliśmy się w kierunku poznańskiego jarmarku bożonarodzeniowego, gdzie odpoczywaliśmy i kupowaliśmy pamiątki.
Późnym popołudniem wyruszyliśmy w drogę do Łagowa na nocleg w położonym nad jeziorem, w otulinie Łagowskiego Parku Krajobrazowego, pięknym Pensjonacie „SAGE”.
    Drugiego dnia naszej wycieczki wyruszyliśmy w kierunku zachodniej granicy Polski.
Po przekroczeniu Odry byliśmy już na terenie RFN.
Do Berlina wjechaliśmy od strony dwóch lotnisk, pierwszego – Schönefeld oraz drugiego znacznie większego Tempelhof.
Spacer z przewodnikiem rozpoczęliśmy na Wyspie Muzeów (Museumsinsel) położonej na rzece Sprewie w centrum Berlina i mieszczącej jeden z najważniejszych kompleksów muzealnych świata, obejmujący: Muzeum im. Bodego, Muzeum Pergamońskie, Nowe Muzeum, Starą Galerię Narodową oraz Stare Muzeum (wpisany w 1999 r. na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO).
Przeszliśmy przez Park Lustgarten podziwiając po drodze monumentalną, eklektyczną protestancką Katedrę Berlińską (Berliner Dom) i udaliśmy się w kierunku słynnej alei Unter den Linden (Pod Lipami), uważanej za jedną z najpiękniejszych ulic miasta i stanowiącej jego ważną atrakcję turystyczną.
Przy tej alei położony jest między innymi zabytkowy gmach Uniwersytetu Humboldtów (Humboldt-Universität), Berlińska Opera Narodowa (Berliner Staatsoper) – najstarszy w mieście teatr operowy, Katedra Św. Jadwigi (St.Hedwigs -Kathedrale), Opera Komiczna (Komische Oper) nieopodal przy Plac Żandarmerii (Gandarmenmarkt) dwie bliźniacze katedry Katedra Francuska (Französischer Dom) i Katedra Niemiecka (Deutscher Dom).
Przy Gandarmenmarkt wstąpiliśmy również na zakupy do wytwórni i sklepu z czekoladami Ritter Sport ( Ritter Sport Bunte Schokowelt) oraz odwiedziliśmy salon Volkswagena. Tu podziwialiśmy najnowsze modele niemieckich samochodów.
Zwiedzanie alei Unter den Linden zakończyliśmy wizytą na stacji metra w pobliżu Bramy Brandenburskiej (Brandenburger Tor), gdzie prześledziliśmy historię tej klasycystycznej budowli przedstawioną na zdjęciach i uzupełnioną komentarzami przewodnika.
Po wykonaniu zdjęcia na Placu Paryskim (Pariser Platz) z widokiem na Bramę Brandenburską wraz z Kwadrygą wyruszyliśmy na dalsze zwiedzanie miasta z okien autokaru.
W części zachodniej Berlina obejrzeliśmy Gmach Parlamentu Rzeszy (Reichstag), jeden  z największych w mieście, liczący 2,1 km2 park Großer Tiergarten, Kolumnę Zwycięstwa ( Siegessäule) z rzeźbą Złotej Elsy (Goldene Else) wystawioną w celu upamiętnienia zwycięstwa Prus nad Danią, Austrią i Francją, Zamek Bellevue (Schloss Bellevue) – obecna siedziba prezydenta RFN, gmach partii CDU tzw. żelazko i pralka Angeli Merkel, fragment muru berlińskiego przy dawnym przejściu granicznym między NRD a Berlinem Zachodnim Checkpoint Charlie, a następnie wróciliśmy do części wschodniej Berlina mijając po drodze Czerwony Ratusz (Rotes Rathaus) oraz Wieżę Telewizyjną (Fernsehturm). Nasza wycieczka objazdowa zakończyła się przy słynnym Placu Aleksandra (Alexanderplatz) niedaleko od Urania–Weltzeituhr – symbolicznego zegara pokazującego aktualny czas w 24 strefach czasowych świata, zwieńczonego ażurowym modelem Układu Słonecznego.
W tej części miasta znajdował się również jeden z większych jarmarków bożonarodzeniowych i tu spędziliśmy resztę naszego czasu rozkoszując się widokami kolorowych kramów, próbując charakterystyczną dla Berlina pieczoną kiełbaskę Currywurst i rozgrzewając się bezalkoholowym aromatycznym ponczem Punsch.
Wycieczka pozostanie z pewnością na długo w naszej pamięci. Zdobyte wiadomości historyczne, geograficzne oraz językowe na pewno poszerzą nasze horyzonty myślowe i pomogą w dalszej nauce, czy przekazywaniu wiedzy innym koleżankom i kolegom.
Na  koniec chcielibyśmy podziękować serdecznie Dyrekcji ZSP nr 1 za umożliwienie nam tego wyjazdu, Opiekunom za zmotywowanie nas do udziału w tej wycieczce i sprawowanie pieczy nad nami, a BP DIEGO w Skierniewicach za zorganizowanie imprezy.