Uroczysta inauguracja „Uniwersytetu dla Dzieci i Młodzieży”

647

Autor: Urząd Miasta

4 października w Filii Uniwersytetu Łódzkiego w Tomaszowie Mazowieckim odbyła się uroczysta inauguracja Uniwersytetu Dzieci i Młodzieży, który powstał w wyniku współpracy  zawiązanej z inicjatywy prezydenta Marcina Witko pomiędzy Uniwersytetem Łódzkim, Filią w Tomaszowie Mazowieckim a szkołami podstawowymi, dla których organem prowadzącym jest Gmina-Miasto Tomaszów Mazowiecki.

Projekt rozpoczął się uroczystą inauguracją roku akademickiego z wykładem inauguracyjnym „Nasze dzięcioły – ekologia i rozpoznawanie”, wygłoszonym przez prof. Dorotę Zawadzką, który będzie kontynuowany przez uczniów jeszcze w miesiącu październiku na „XX Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki” organizowanym przez UŁ, w wybranych wspólnie z nauczycielami blokach tematycznych. Dzieci i młodzież wraz z nauczycielami a nawet rodzicami będą mogły skorzystać ze 109 różnorodnych propozycji obejmujących m. in. prezentacje interaktywne, projekcje filmowe, dyskusje panelowe,  eksperymenty, gry, lekcje festiwalowe, warsztaty, wystawy, itp.  wybranej przez siebie tematyce.

Ideą zajęć jest włączanie dzieci do uczestnictwa w kształceniu poprzez realizację oprócz typowych zajęć szkolnych, również zajęć w formule Uniwersytetu Dzieci i Młodzieży – najpopularniejszej w ostatnich latach formy edukacji najmłodszych.  W założeniu planuje się cykliczną realizację na UŁ wykładów, zajęć warsztatowych, spotkań w ciągu roku szkolnego zarówno w formule zdalnej jak również stacjonarnej dzieci z miejskich szkół podstawowych wg ustalonego z poszczególnymi placówkami harmonogramu, terminarza a także wg wybranej przez siebie tematyki i zagadnień.

Inicjatywa ta z pewnością pozwoli rozwijać dziecięcą ciekawość, intelekt, odpowiedzieć na nurtujące pytania, a młodzież zachęcić do zgłębiania zjawisk naukowych. Przyjemność obcowania z postaciami nauki podczas wykładów oraz przygoda, przełamująca stereotyp uczenia się, powiązane z obecnością uczelni wyższej w naszym mieście to nieoceniona wartość dodana edukacji najmłodszych.