ZUS: więcej czasu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej

315

Prowadzący działalność gospodarczą będą mieli więcej czasu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne. Wnioski można jeszcze będzie składać do 5 czerwca, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych PUE ZUS.

„W związku z licznymi prośbami od przedsiębiorców ZUS zwrócił się do ministerstwa zdrowia o szczegółową interpretację niektórych przepisów. Resort dał zielone światło na wydłużenie terminu. Dzięki temu prowadzący działalność mają jeszcze kilka dni na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty” – wyjaśnia profesor Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

Zgodnie z przepisami jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje zwrot nadpłaty.

Wniosek o zwrot nadpłaty zostanie automatycznie utworzony na profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Należy przygotowany dokument sprawdzić i podpisać, a następnie wysłać go do ZUS-u.

Nadpłatę ZUS przekaże na rachunek bankowy, który jest zapisany na koncie płatnika składek, najpóźniej do 3 sierpnia.

Wniosek o zwrot nadpłaty, która wynika z rocznego rozliczenia zostanie utworzony i udostępniony na profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS na drugi dzień po identyfikacji z kontem płatnika lub ubezpieczonego dokumentu z rocznym rozliczeniem. Wniosek o zwrot na PUE ZUS będzie udostępniony w widoku „Dokumenty i wiadomości, sekcja dokumenty robocze.

Jeżeli z rozliczenia rocznego wynika nadpłata a na profilu płatnika na PUE ZUS nie utworzył się wniosek o jej zwrot, płatnik składek może sporządzić taki wniosek samodzielnie.

Może to zrobić, wybierając wniosek RZS-R z listy dostępnych dokumentów w sekcji dokumenty robocze. Dokument ten należy wypełnić, wskazując kwotę zwrotu, która wynika z rocznego rozliczenia. Jest to kwota z pozycji 27 w bloku XII ZUS DRA/III.F ZUS RCA.

Co ważne, przedsiębiorcy powinni również zweryfikować, czy podpowiadany na wniosku numer rachunku, na który ma być przekazany zwrot, jest poprawny lub wprowadzić go ręcznie.

Monika Kiełczyńska Regionalna rzeczniczka prasowa ZUS

województwa łódzkiego