Oba miasta, w których mieszka 2,5 mln osób, skomunikuje połączenie kolejowe samorządowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA).
Od 13 marca (niedziela) podróż z jednego do drugiego miasta (Łódź Widzew – Warszawa Centralna) zajmie w najszybszym wariancie 62 minuty. Kolejną nowością tego połączenia będą możliwości, jakie daje bilet kolejowy. Inauguracja z udziałem marszałków obu województw: łódzkiego – Witolda Stępnia i mazowieckiego Adama Struzika oraz prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej i prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz Waltz, odbędzie się na dworcu Warszawa Wschodnia 5 marca o godzinie 10.40.
SZYBSZEJ ŁÓDŹ-WARSZAWA JESZCZE NIE BYŁO
Nowe połączenie będzie najszybszym skomunikowaniem obu miast w historii kraju. Żaden środek transportu włącznie z samochodem i połączeniem lotniczym nie zapewnił nigdy takiego czasu przejazdu z centrum do centrum Warszawy i Łodzi. To także połączenie intermodalne. Bilet kolejowy będzie jednocześnie czasowym (75-minutowym w Warszawie lub 60 –minutowym w Łodzi) biletem na komunikację miejską w obu aglomeracjach.
Taki czas przejazdu z centrum do centrum obu aglomeracji to zasługa szybkich, bardzo lekkich i nowoczesnych pociągów ŁKA wykonanych z lekkiego i super wytrzymałego aluminium, które wykorzystują w pełni parametry zmodernizowanej trasy kolejowej – mówi Witold Stępień – Marszałek Województwa Łódzkiego.
Od 13 marca, Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozpoczyna stałe, rozkładowe połączenia na trasie Łódź Kaliska – Łódź Widzew – Warszawa Wschodnia – Łódź Kaliska od dwóch par pociągów. Pociągi będą kursować w każdą sobotę i niedzielę z następującym rozkładem:
Odjazdy Łódź Widzew: 8:25, 16:01,
Odjazdy Warszawa Centralna: 13:15, 19:45
Najkrótszy czas przejazdu, który oferujemy podróżnym na trasie Łódź Widzew – Warszawa Centralna, wynosi zaledwie 62 minuty. Przedłużające się prace modernizacyjne na niektórych odcinkach mogą wydłużyć czas przejazdu maksymalnie do 81 minut, lecz większość połączeń będzie realizowana w czasie poniżej 70 minut – mówi Andrzej Wasilewski – prezes ŁKA.
Naszym pasażerom oferujemy podróż w komfortowym pociągu FLIRT3 z polskiej fabryki STADLERA, wyposażonym w stały, nieodpłatny dostęp do Wi-Fi, gniazdka elektryczne pod każdym fotelem, klimatyzację, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, uchwyty do przewozu rowerów, a także przewijaki dla niemowląt. Pociąg jest doskonale wyciszony i stabilny – mówi Janusz Malinowski – członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W tej chwili większość naszego taboru wykorzystujemy do połączeń w ramach województwa Łódzkiego. Po rozbudowie floty taborowej w ciągu najbliższych dwóch lat będziemy mogli zwiększyć liczbę połączeń między stolicą a Łodzią – dodaje Malinowski.
INTERMODALNY BILET KOLEJOWY
Kolejną nowością tego połączenia będą dodatkowe możliwości, jakie daje bilet kolejowy. Będzie on jednocześnie biletem na komunikację miejską, ale i voucherem, zapewniającym spore zniżki na atrakcje kulturalne w samej Łodzi (teatry, muzea, hotele, restauracje).
Podróżni nie muszą się martwić o zakup biletu. Na pokładzie pociągu znajdują się bowiem biletomaty, w których można płacić zarówno kartą, jak i monetami oraz banknotami (biletomat wydaje resztę). Cena normalnego biletu na pociąg relacji Łódź Kaliska – Warszawa Centralna wynosi 24 zł, zgodnie z ofertą Łódź Bliżej Ciebie. Uczniowie zapłacą za bilet 15,12 zł, natomiast studenci – 11,76 zł. Szczegółowy wykaz dodatkowych atrakcji, gwarantowanych wraz zakupem biletu, jest dostępny na stronie www.lka.lodzkie.pl.
W NAJNOWOCZEŚNIEJSZYCH POCIĄGACH
Przejazd z Łodzi do Warszawy odbywać się będzie w dwuczłonowych pociągach typu FLIRT o długości 45 metrów. Każdy skład waży 90 ton i jest zdolny do osiągnięcia prędkości 160km/h. Istotną zaletą pociągów jest niski poziom zużycia energii, co przekłada się na oszczędności w procesie ich użytkowania. Inauguracyjny przejazd ŁKA z Łodzi do Warszawy i z powrotem będzie mieć miejsce 5 marca 2016 r. Natomiast regularne połączenia zostaną uruchomione tydzień później tj. 13 marca 2016 r.
W pociągach „weekendowych” pasażerowie będą korzystać m.in. z około 300 miejsc siedzących (2-3 jednostki po 120 miejsc siedzących każda), klimatyzacji, darmowego Wi–Fi czy ekranów LCD, umożliwiających odbiór komunikatów przekazywanych z kabiny maszynisty w trakcie jazdy. Nowe składy będą też posiadać udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Cechą składów FLIRT3 jest duża przestronność, dzięki czemu przewóz roweru czy większego bagażu nie stanowi problemu dla pasażerów.
ŁKA to przewoźnik aglomeracyjny i regionalny w województwie łódzkim. W 2015 r. spółka otrzymała Certyfikat Jakości Roku, który został doceniony przez internautów w plebiscycie Łódzkie Sukcesu, jako najważniejsze wydarzenie roku. W czerwcu tego samego roku z usług firmy skorzystał milionowy pasażer. W całym 2015 roku ŁKA przewiozła prawie 2 mln osób. Na łódzkie trasy dziennie wyrusza 120 składów ŁKA.