Modernizacja Peronów i Przejścia Podziemnego na Stacji Tomaszów Mazowiecki – wygodniej i bezpieczniej

61

Autor: Urząd Miasta

Dobra informacja dla Tomaszowa. Wkrótce zacznie się modernizacja peronów 1 i 2 na stacji Tomaszów Mazowiecki. Zbudowane zostanie także przejście podziemne, które połączy oba perony. PKP Polskie Linie Kolejowe informują, że prace wykona firma MOSTKOL. Modernizacja potrwa do końca 2026 roku.

Obecna infrastruktura na stacji pełniła swoje funkcje przez ponad 100 lat. Perony wybudowano w 1918 roku, a ostatni ich remont odbył się w 1972 roku. Dzięki planowanym pracom, stacja będzie wreszcie dostosowana do potrzeb mieszkańców i podróżujących.

Modernizacja dotyczy peronów nr 1 i nr 2. Peron nr 1, który obsługuje tor nr 3, zostanie wydłużony z 260 do 300 m. Jego szerokość wzrośnie z 5 do 10 m. Peron nr 2, który obsługuje tory 1 i 2, wydłuży się o 85 m, osiągając długość 400 m. Szerokość peronu nr 2 wyniesie 7,5 m.

Oba perony będą miały wysokość 0,76 m. Staną na nich nowe wiaty, ławki, kosze tablice informacyjne, poręcze i stojaki na rowery.

Przebudowa peronu nr 1 będzie skoordynowana z modernizacją budynku dworca.

Jednym z ważnych elementów inwestycji będzie budowa nowego przejścia podziemnego. To przejście połączy peron nr 1 z peronem nr 2. Dzięki temu, przedostanie się na drugi peron będzie łatwiejsze i bezpieczniejsze. Pasażerowie nie będą musieli przechodzić przez tory, ale skorzystają z tunelu. Tunel będzie miał długość 22-25 m, szerokość 4 m i wysokość co najmniej 2,4 me. Z peronu nr 1 będą prowadziły schody i pochylnia. Z peronu nr 2 będą schody i winda, co ułatwi dostęp osobom z ograniczoną mobilnością. Nowe przejście podziemne będzie po przeciwnej stronie dworca, bliżej nowego parkingu. To kolejny krok by poprawić komfort pasażerów.

Prace będą odbywać się w trzech etapach. W czasie modernizacji niektóre tory będą zamknięte, ale do niektórych peronów i torów będzie można wejść w każdym etapie.

  • Faza I – modernizacja peronu nr 2. Będą prowadzone prace przebudowie instalacji oraz podbiciu toru. Powstanie tymczasowe dojście. Tor nr 2 będzie zamknięty na 60 dni.
  • Faza II – budowa przejścia podziemnego, modernizacja peronów i rozbiórka torów nr 1 i nr 3 w rejonie tunelu. Tor nr 1 będzie częściowo zamknięty. Planuje się zamknięcie toru nr 3 na 120 dni.
  • Faza III – dokończenie modernizacji peronu nr 2 i likwidacja tymczasowego przejścia. Tor nr 1 będzie częściowo zamknięty przez 30 dni.

Po zakończeniu prac, Tomaszów Mazowiecki będzie miał nowoczesną stację kolejową.