
„Szanowni Państwo,
Zakończyła się część konkursowa 31. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Jesteśmy także po Pokazie Mistrzowskim – „Hamlecie” w reżyserii Jana Englerta, który udowodnił, że teatr uczciwy, zaangażowany i ważny zawsze zwycięża.
Przekazujemy Państwu wyniki Plebiscytu Publiczności – werdykt widzów, od początku jedynego jury Festiwalu.
Gratuluję i dziękuję Agnieszce Przepiórskiej roli wywołującej graniczne emocje. Gratuluję i dziękuję Wojciechowi Grudzińskiemu za wyzwalający teatr. Gratuluję i dziękuję Zespołowi „Iwony, księżniczki Burgunda” za współczesną interpretację sztuki Gombrowicza. Gratuluję wszystkim Państwu.
Dziękuję wszystkim Twórcom, Twórczyniom i Zespołom Teatrów, z którymi się spotkaliśmy dotychczas. Dziękuję Panu Józefowi Robakowskiemu za przyjęcie zaproszenia do stworzenia plakatu, który w tak niezwykły, wręcz wizjonerski sposób korespondował z kolejnymi przedstawieniami i tematami. Dziękuję moim Kolegom – Zespołowi Teatru Powszechnego w Łodzi oraz prowadzącym spotkania – Anecie Kyzioł, Jackowi Cieślakowi i Jackowi Wakarowi.
Przede wszystkim dziękuję wszystkim Państwu za zaufanie i odwagę podjęcia ryzyka artystycznego, którym ta edycja była szczególnie naznaczona. Zależało mi, abyśmy zderzyli się z ważną literaturą, teatrem różnorodnym, czasami kontrowersyjnym i poruszającym tematy tabu, nie zawsze bezpiecznym i komfortowym. Doświadczyliśmy różnych estetyk teatralnych i sztuki teatru, mówiącej różnymi językami. Dziękuję, że wspólnie podjęliśmy ryzyko spotkań ze spektaklami, które pokazywaliśmy kilkadziesiąt godzin po premierze. Wielokrotnie usłyszałam, że nasz Festiwal ma fenomenalną Publiczność. Mam poczucie, że razem – w teatrze – możemy wszystko.
Obcowanie z ważnym, stawiającym pytania teatrem jest wielką radością. Przed nami jeszcze dwa Pokazy Mistrzowskie i dyskusja o „Wspólnocie?” oraz teatrze Mai Kleczewskiej. Do spotkania w Teatrze!”
Ewa Pilawska
Publiczność XXXI Międzynarodowego Festiwalu
Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych,
oddając swoje głosy (internetowo oraz tradycyjnie – wypełniając karty plebiscytowe), przyznała:
Tytuł Najlepszego Spektaklu
spektaklowi:
„IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA”
sztuce Witolda Gombrowicza w reżyserii Adama Orzechowskiego
(spektakl Teatru Wybrzeże w Gdańsku)

„Iwona, księżniczka Burgunda”, fot. Joanna Głodek
Tytuł Najlepszej Aktorki
AGNIESZCE PRZEPIÓRSKIEJ
za rolę Ireny K.
w spektaklu „Ocalone”
- sztuce Piotra Rowickiego w reżyserii Mai Kleczewskiej
(produkcja: Dom Spotkań z Historią w Warszawie) Agnieszka Przepiórska w ,,Ocalonych”, fot. Maciej Zakrzewski
Tytuł Najlepszego Aktora
WOJCIECHOWI GRUDZIŃSKIEGO
za rolę w spektaklu „Threesome/Trzy”
(według własnej koncepcji i choreografii)
(produkcja: Wojciech Grudziński / Fundacja 910113;
w koprodukcji z Nowym Teatrem w Warszawie i Belluard Bollwerk)

Wojciech Grudziński w „Threesome/Trzy”, fot. Maciej Zakrzewski
W części konkursowej XXXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych brały udział spektakle:
- Witold Gombrowicz, „IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA”, reżyseria Adam Orzechowski
Teatr Wybrzeże w Gdańsku - Eliza Kącka, „WCZORAJ BYŁAŚ ZŁA NA ZIELONO”, reżyseria: Anna Augustynowicz
Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie - „LATAJĄCY POTWÓR SPAGHETTI”, scenariusz i reżyseria: Mateusz Pakuła
Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie - Hubert Sulima, „PERSONA. CIAŁO BOŻENY”, reżyseria: Jędrzej Piaskowski
Teatr Zagłębia w Sosnowcu - Agnieszka Szpila, „HEKSY”, reżyseria: Monika Pęcikiewicz
Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu - Piotr Rowicki, „OCALONE”, reżyseria: Maja Kleczewska
Dom Spotkań z Historią w Warszawie - „THREESOME/TRZY”, koncepcje, choreografia, wykonanie: Wojciech Grudziński
Produkcja: Wojciech Grudziński / Fundacja 910113; w koprodukcji z Nowym Teatrem w Warszawie i Belluard Bollwerk)
*
Spektakle „HAMLET” w reżyserii Jana Englerta (Teatr Narodowy w Warszawie), „WYZWOLENIE” w reżyserii Jana Klaty (Teatr Wybrzeże w Gdańsku) oraz „ZIEMIA OBIECANA” w reżyserii Mai Kleczewskiej (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) jako Pokazy Mistrzowskie nie biorą udziału w Plebiscycie Publiczności.