Muzealna Akademia Malucha podsumowana

694
Misją MAM jest zainteresować, zachwycić, zaszczepić szacunek dla  historii, kultury i sztuki, a przede wszystkim dla Muzeum.
Główną Ideą  programu jest pokazanie, że w muzeum nie musi być nudno, a spotkania muzealne mogą być interesujące,  atrakcyjne, czasem zaskakujące i nietypowe. Założeniem są wizyty w  placówce co najmniej raz w miesiącu i uczestniczenie w lekcjach, warsztatach lub zajęciach terenowych. Wszystkie spotkania muzealne są potwierdzane stemplem w indeksach.
Rok w MAM  podzielony jest na dwa semestry: zimowy i letni
W ramach VI edycji MAM przeprowadzonych zostało 139 zajęć muzealnych.
 
Rekordzistami, biorąc pod uwagę  liczbę zrealizowanych spotkań są uczniowie SP 12 z klas IIc (opiekun p. Renata Hajduk)  

Słuchacze podczas muzealnych spotkań poznawali nie tylko tajniki Muzeum podróżując po Muzeolandii, i uczestnicząc w warsztatach "Muzeum – Muzealia – Muzealnik",  symbole  narodowe i miejskie – podczas zajęć "Hymn, godło flaga, barwy", ale także zwyczaje bożonarodzeniowe i wielkanocne – w trakcie warsztatów czas świętowania, dawne zabawy i zabawki z "muzealnego kufra" oraz dzieje pluszowego misia. Dowiedzieli się skąd pochodzi hasło przewodnie Dni Tomaszowa "A może byśmy tak najmilsza, wpadli na dzień do Tomaszowa…" i poznali związki Juliana Tuwima z naszym miastem i Inowłodzem. Poznawali także współczesne źródła wiedzy na zajęciach "Encyklopedia – Muzeum – Wujek Google…" Był także wieczór z książką i poszukiwanie ducha miasta,” Mikołajki w Muzeum i Muzealny Bal Karnawałowy – jako podsumowanie semestru zimowego.

Sami tworzyli wystawę  własnych , cennych obiektów w formie tradycyjnej, czyli w gablocie oraz  nietypowej  – wieszając przedmioty na sznurku. Poznawali legendy i podania z Tomaszowa i okolic,  spacerowali z  mapą po mieście zaznaczając  na niej  zabytki,  budowali  na makiecie dawny Tomaszów z tekturowych pudeł i tworzyli linię czasu. Poszukiwali skarbu biorąc udział "W muzealnych podchodach" oraz "przeprawiali się przez Stumilowy Las" podczas gry edukacyjnej. Na wystawie "Nauki dawne i niedawne" mogli dotykać obiektów i krzyczeć przeprowadzając eksperymenty na specjalnych stanowiskach naukowych. W ramach MAM zorganizowanych  zostało kilka "Spotkań z ciekawymi ludźmi". Gościliśmy p. Izabelę Klebańską, która swoimi wierszami, piosenkami, grą na skrzypcach, tańcem w bardzo przystępny i dowcipny sposób przybliżyła Słuchaczom wspaniały świat muzyki.  Oraz Pana Rafała Witkę, który wprowadził uczestników w arkana zawodu pisarza. W czerwcu grupy uczestniczyły w zajęciach "Mapety ze skarpety" realizowanych w scenerii wystawy "Pinokio w drodze…", w trakcie których poznawali magiczny świat teatru lalek i tworzyli własne pacynki

Były także dodatkowe zadania dla Słuchaczy:

Chętni Uczniowie mogli  samodzielnie uzupełniać Słowniki pojęć muzealnych, wpisując do nich definicje słów związanych z Muzeum i tematami realizowanymi w ramach MAM, podając źródła, z których korzystali. 15 słowników zostało wyróżnionych za prawidłowe pod względem merytorycznym definicje i estetykę wykonania. Wyróżnione zostały także indeksy klasy p. Katarzyny Darczyńskiej z SP 1.
Wielu Słuchaczy wzięło  udział w konkursie plastycznym "Moja przygoda w Muzeum". Ogółem wysłanych zostało 40 prac do etapu międzynarodowego odbywającego się w Toruniu, w tym kilka prac z MAM, Uczniowie klas pp. Oleszek i Dziubińskiej specjalnie na "Wieczór z książka" przygotowali wspaniały spektakl "W świecie bajek…" ze wspaniałymi dekoracjami i kostiumami.
Ogółem przyznanych zostało 120 nagród specjalnych. Oczywiście wszyscy Słuchacze MAM  zaliczyli VI edycję programu. Każdy otrzymał dyplom zaliczenia. Zgodnie z regulaminem MAM, ci słuchacze, których frekwencja na zajęciach była 100%, otrzymali dyplomy z wyróżnieniem (153 Słuchaczy) i drobne upominki, ufundowane przez Ceramikę Paradyż i Muzeum.