Nie da się ukryć, że rynek przesyłek kurierskich w Polsce prężnie się rozwija. Motorem napędowym procesu jest coraz bardziej popularne e-commerce. Dostawa w jeden dzień jest już standardem, dlatego firmy kurierskie muszą dołożyć wszelkich starań, by spełnić oczekiwania klientów.
Dane dotyczące rynku przesyłek kurierskich w Polsce
Jak mówią statystki, w Polsce w 2017 roku nadano około 400 mln paczek. W porównaniu do 2015 roku, dwa lata później zanotowano dwukrotnie szybsze tempo rozwoju rynku. Wartość rynkowa w 2015 roku wyniosła 4,5 mld zł, a w 2017 już 5,7 mld zł. Dla porównania globalny rynek paczek kurierskich osiągnął w 2017 roku wartość 285 mld dolarów, a europejski 83 mld euro.
Wzrost znaczenia e-commerce
Rozwój rynku przesyłek kurierskich jest napędzany przez rosnące znaczenie e-commerce. Z raportu „E-commerce w Polsce 2017” wynika, że zakupy w sieci robi połowa internautów. Głównym czynnikiem, który decyduje o zakupach online, jest całodobowa dostępność sklepów. Poza tym transakcje internetowe są coraz bardziej bezpieczne i niezwykle szybkie. W dobie natłoku obowiązków i morderczego tempa życia kupowanie online pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. Dodatkowo, w wielu przypadkach możliwy jest odbiór towaru w punkcie stacjonarnym, co generuje konieczność sprawnego dostarczenia produktu do sklepu i zlokalizowania magazynów blisko punktu. W Polsce działa około 20 tys. kurierów. Operatorami, którzy mają największy udział w rynku, są: DPD, Poczta Polska, UPS i DHL.
Usprawnienia procesu nadawania przesyłek
Z racji tego, że liczba nadawanych paczek rośnie, konieczne stało się usprawnienie procesu wysyłania i transportowania nadań. Jednym z rozwiązań, są platformy online, które upraszczają proces nadania lub odbioru paczki. Przykładem jest: www.epaka.pl. Na stronie internetowej można szybko zamówić kuriera, albo sprawdzić status swojej przesyłki. Wszystko odbywa się sprawnie, bo firma korzysta z usług najpopularniejszych przedsiębiorstw kurierskich w Polsce. Poza tym, dla usprawnienia procesu dostarczania paczek, stosuje się system automatycznej identyfikacji za pomocą czytnika kodów, albo tabletów. Dodatkowo, niezwykle użyteczny jest system Track&Trace, który pozwala monitorować status i miejsce, w którym znajduje się przesyłka. Poszczególni operatorzy sami wprowadzają dodatkowe, autorskie rozwiązania, jak np. aplikacje dla klientów. Wszystkie metody i rozwiązania mają przyspieszyć realizację zamówienia, wysyłkę i odbiór paczki. Obecnie najważniejsze jest sprawne kontrolowanie procesu i szybka finalizacja kupna towaru.
Jak widać, rynek przesyłek kurierskich jest ściśle związany z handlem online. Z racji tego, że e-commerce rośnie w siłę, rynek KEP również generuje coraz większe zyski. Ponadto, ma on ogromny potencjał, który operatorzy starają się cały czas wykorzystywać.