Autor: KPP
W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego zachowano większość obecnie obowiązujących regulacji dotyczących kontroli drogowej. Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. policji.
Według nowych przepisów: „dopuszcza się postój pojazdu policyjnego w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”. Oznacza to, że kontrole drogowe
będą mogły być przeprowadzane niemalże w dowolnym miejscu, nawet jeśli
funkcjonariusze złamią w ten sposób obowiązujące przepisy. Dotyczy to
zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów. (Policjant nie
może być traktowany jako typowy uczestnik ruchu drogowego, ponieważ
wykonuje zadania w zakresie dbania o bezpieczeństwo na drogach.
Modyfikacja tych przepisów przyda się osobom, którym przeszkadza widok
radiowozu stojącego w miejscu zabronionym, a większa przejrzystość
intencji twórcy rozporządzenia utwierdzi ich w przekonaniu, że przepisy
te mają za zadanie organizację kontroli i nadzoru nad ruchem drogowym).
Kontrola drogowa może zakończyć się mandatem, jeśli zachowanie kierowcy zostanie przez funkcjonariusza odebrane jako niestosowanie się do poleceń. W przypadku kiedy funkcjonariusz poleci trzymanie rąk na kierownicy lub nieopuszczanie pojazdu, a kierowca nie wykona któregokolwiek z tych poleceń, zostanie ukarany mandatem w wysokości do 500 złotych. Ten przepis obowiązuje już od wielu lat, nie jest to nowość.
Rozporządzenie rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej.
W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy
— tak przewiduje projekt rozporządzenia. Zawarte w nim nowe regulacje
dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W
razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu
zerwać plombę zabezpieczającą.
Przepisy wchodzące w życie od 1 stycznia 2020 roku
Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym od 1 stycznia 2020 roku kierowca będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. W
praktyce oznacza to konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza
samochodu. Co więcej, będzie to obligatoryjny element towarzyszący
każdej interwencji (Wyjątek będą stanowiły akcje typu trzeźwy poranek. W
przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach ministerstwo
daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje, czy
kontrolować stan licznika).
(KGP)