Łódzka
Kolej Aglomeracyjna planuje zakup 3 sztuk fabrycznie nowych, trzyczłonowych, pociągów
hybrydowych. Dzięki temu skład
będzie mógł kursować jako pociąg elektryczny, zasilany z sieci trakcyjnej oraz
jako spalinowy, po liniach niezelektryfikowanych. Tabor
stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy, pozwoli dojechać do miejscowości,
w których obecnie brakuje połączeń kolejowych. Po zakupie hybryd ŁKA planuje uruchomić połączenia
pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są
zelektryfikowane: nr
25 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Opoczno oraz
nr 53 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Spała. I tak
z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do
Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.
Harmonogram realizacji projektu zakłada:
- rozpoczęcie dialogu technicznego – w pierwszym tygodniu lipca br.,
- podpisanie umowy z wykonawcą – w IV kwartale br.,
- przekazanie do eksploatacji pierwszych pociągów hybrydowych – 2023 r.
Mimo wielu ograniczeń spowodowanych epidemią koronawirusa, Spółka cały czas się rozwija i realizuje założone cele. Jest to możliwe m. in. dzięki znacznemu wsparciu Samorządu Województwa Łódzkiego, który utrzymał na niezmienionym poziomie kwotę należnej Spółce rekompensaty z tytułu realizacji usług w 2020 roku oraz skorzystaniu z rozwiązań Tarczy Antykryzysowej. Podjęte przez ŁKA działania oraz współpraca z władzami rządowymi
i samorządowymi przyczyniły się do utrzymania stabilnej sytuacji finansowej Spółki i ochrony miejsc pracy.
Zakup pociągów hybrydowych jest kolejnym etapem rozwoju łódzkiej kolei, w którym Spółka inwestuje w powiększanie swojej floty pociągów. Inwestycja będzie dofinansowana z środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Obecnie ŁKA dysponuje 34 nowoczesnymi składami: 14 pojazdami EZT Impuls II firmy Newag S.A. oraz 20 dwuczłonowymi EZT FLIRT3, firmy Stadler Polska, z których 10 zostanie rozbudowanych o trzeci dodatkowy człon (rozpoczęcie – III kwartał br., zakończenie – I kwartał 2022 r.).