Autor: KPP
Policjanci nieustannie ostrzegają przed oszustami, którzy metodą ,,na wnuczka”, „na policjanta” lub pod inną legendą oszukują osoby będące jak wskazuje analiza w głównej mierze w wieku senioralnym. Tylko ostatniej doby na terenie powiatu tomaszowskiego podjęli kilkanaście takich prób. Na szczęście dzięki kampaniom informacyjnym oraz prewencyjnym działaniom podczas, których tomaszowska policja przestrzega przed oszustami, jak również dzięki zaangażowaniu w promowanie tych akcji przez lokalne media, żaden z seniorów nie dał się oszukać. Mimo to nadal przestrzegamy i prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności w kontakcie z osobami obcymi lub w trakcie rozmów telefonicznych gdy rozmówca może ,,podszyć” się pod dowolna osobę, w tym również naszego krewnego.
Ofiarami oszustów padają głównie seniorzy, z którymi przestępcy kontaktują się telefonicznie i przedstawiając nieprawdziwe historie, ,,podszywając” się niejednokrotnie pod członków najbliższej rodziny ,krewnych a nawet policjanta czy prokuratora, nakłaniają do przekazania kosztowności, które stanowią niekiedy oszczędności całego życia. Swój zmieniony głos, tłumaczą przeziębieniem lub wymianą telefonu i problemami z dźwiękiem. Gdy tylko senior podda wątpliwości autentyczność rozmówcy, przystępują do ,,ataku” wzbudzając poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że nie poznaje bliskiego.
Kolejnym krokiem działania oszustów, jest prośba o bardzo pilną pomoc wiążącą się pożyczeniem dużej sumy pieniędzy, a jeśli ,,ofiara” nie ma gotówki, to innych kosztowności, które będzie można ,,chwilowo” zastawić za gotówkę .
Najczęściej, wywierając presję na rozmówcy i zmuszając ją do szybkiego działania i przekazania pieniędzy lub kosztowności, tłumaczą, że potrzebują pilnie pokryć szkodę po wypadku drogowym, którego byli sprawcą, chcą ,,wykupić” się z policyjnego aresztu, który grozi im za spowodowanie wypadku lub tłumaczą, że pieniądze te zostaną przeznaczone na pilną operację.
Wspólnym mianownikiem przestępczych działań
jest manipulacja rozmówcą. Oszuści moderują rozmowę w taki sposób by
uzyskać jak najwięcej informacji od samej ofiary, wykorzystując przy tym
ich ufność oraz troskę o bliskich.
Prowadzone przez policję na różnych płaszczyznach, kampanie informacyjne spowodowały, że co raz częściej, seniorzy, orientują się, że ,,po drugiej stronie słuchawki” nie ma ich prawdziwego krewnego, dlatego i oszuści ,,udoskonalają” swoje metody działania.
Chwilę po
telefonie od rzekomego ,,wnuczka”, potencjalna ofiara otrzymuje następne
połączenie telefoniczne, od tych samych oszustów, którzy jednak tym
razem podają się już za funkcjonariusza Policji, CBŚP lub Prokuratora.
Przestępca informuje, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą
wyłudzenia pieniędzy a Policja (CBŚP, Prokuratura) właśnie prowadzi
akcję zmierzającą do ujęcia oszustów i potrzebuje właśnie pomocy seniora
by tego dokonać.
Przestępca wypytuje się ile oszczędności posiada starsza osoba i prosi o
ich przekazanie ,,tajnemu policjantowi” lub pozostawienie w
wyznaczonym miejscu gdzie będzie przygotowana policyjna zasadzka.
Czasami informuje, że oszczędności te zostaną zwrócone bezpośrednio po
specjalnym oznakowaniu.
Jeśli senior posiada swoje oszczędności w banku, oszusta prosi o ich wypłacenie w całości, informując jednocześnie, by nikomu nie mówić o celu wypłaty. Oszukując po raz kolejny przekonuje ofiarę, że pracownik banku również jest uwikłany w przestępczy proceder. Pieniądze pozostawione w miejscu rzekomej ,,zasadzki” zostają bezpowrotnie utracone, bowiem oszuści przejmując, gotówkę lub inne kosztowności, natychmiast zrywają kontakt z ofiarą.
ZAPAMIĘTAJ!
Sprawcy oszustw metodą „na policjanta” nigdy nie kontaktują się osobiście z ofiarami.
Wykonując połączenie telefoniczne do potencjalnej ofiary wywierają na niej presję czasu.
Przebiegli oszuści nie dają chwili na zastanowienie się lub sprawdzenie informacji o ich tożsamości.
Przekonują ofiary, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców.
Przestępcy podając się za funkcjonariuszy Policji, często grożą
konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.
Zawsze po przekazaniu oszczędności kontakt się urywa, a przestępcy znikają z wyłudzonymi pieniędzmi.
Co musisz zrobić, żeby nie stać się ofiarą oszustów!
Zachowaj
ostrożność – jeżeli dzwoni ktoś, kto podszywa się pod członka rodziny i
prosi o pieniądze, nie podejmuj żadnych pochopnych działań – nie wykonuj
jego poleceń – nie daj się zmanipulować!
Nie mów nikomu, a szczególnie przez telefon, o kwocie oszczędności jakie posiadasz i gdzie je przetrzymujesz.
Zadzwoń do innego członka rodziny i upewnij się, czy osoba, która prosiła o pomoc, faktycznie jej potrzebuje.
Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom! Po pieniądze fałszywy krewny podsyła w swoim imieniu innego oszusta.
Nigdy nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów.
ZAPAMIĘTAJ!
Zapamiętaj! Prawdziwi funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie!
Policjanci nigdy przez telefon nie wypytują o dane personalne oraz ilość oszczędności i miejsca ich przechowywania.
Nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanym osobom lub pozostawienie ich we wskazanym przez nich miejscu.
Zachowaj czujność. Jeśli ktoś będzie chciał cię oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończ rozmowę telefoniczną! Nie wdawaj się w rozmowę z oszustem. Poinformuj o podejrzanym telefonie kogoś bliskiego.
Ostrożność może uchronić przed utratą zbieranych przez wiele lat oszczędności.
W sytuacji, kiedy masz podejrzenia zawsze dzwoń na numer alarmowy Policji 997 lub 112.