Seniorzy coraz bardziej cyfrowi – już trzy czwarte z nich otrzymuje świadczenia z ZUS na konto

512

Ubankowienie Polaków systematycznie rośnie. Obecnie około 75 proc. klientów ZUS otrzymuje świadczenia emerytalno-rentowe bezpośrednio na rachunek bankowy. To o wiele bezpieczniejsze niż pobieranie świadczeń w gotówce – przekonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Policja.

Finanse Polaków stają się coraz bardziej cyfrowe. Coraz więcej osób – zarówno młodych jak również tych starszych – ma konto w banku, korzysta z kart płatniczych oraz specjalnych aplikacji na telefony komórkowe. Oznacza to oszczędność czasu, większe bezpieczeństwo i wygodę Obecnie ponad 75 proc. klientów ZUS z naszego regionu otrzymuje świadczenia emerytalno-rentowe bezpośrednio na rachunek bankowy – mówi Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa łódzkiego.

Od kilkunastu lat wypłaty świadczeń na rachunki bankowe stopniowo rosną. Jeszcze w 2005 roku było ich nieco ponad 40 proc., a w 2008 roku – połowa.

– Bezgotówkowa forma wypłaty świadczeń jest formą bezpieczniejszą również w kontekście pandemii. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje obrót bezgotówkowy z uwagi na zmniejszone ryzyko przenoszenia bakterii i wirusów – dodaje Monika Kiełczyńska.

Na ubankowieniu zyskują więc seniorzy, bo przelew emerytury zwiększa ich bezpieczeństwo finansowe, osobiste i zdrowotne, co jest szczególnie ważne właśnie teraz.

Wypłata świadczeń na rachunek bankowy ogranicza ryzyko kradzieży środków  w wyniku oszustw znanych jako metoda „na wnuczka” czy „na policjanta”.

Posiadanie karty bankomatowej zmniejsza ryzyko oszustwa seniora, wtedy o wiele trudniej jest taką osobę okraść.  Senior powinien zapamiętać kod pin. W żadnym wypadku ten unikalny kod nie powinien być  zapisywany na karcie  – mówi  asp szt Marzanna Boratyńska  z Komenda Miejskiej Policji w Łodzi.

Z policyjnych danych wynika, że każdego roku tysiące starszych osób traci w wyniku różnych przestępstw miliony złotych.

Oszuści wykorzystują chęć niesienia  pomocy przez  osoby starsze. Przestępcy  podszywają się pod policjantów, prokuratorów, sędziów, pracowników rożnych instytucji  czy też  pilnie potrzebujących pomocy członków rodziny. Przy tego typu przestępstwach bardzo ważną rolę odgrywa profilaktyka, której głównym celem jest uświadomienie osobom  starszym  o grożącym im niebezpieczeństwem ze strony oszustów.   Zdarza się, że dzwoniący nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny.  Wówczas często oprócz gotówki  seniorom zostają odebrane  również inne przedmioty wartościowe np. biżuteria – podkreśla asp szt Marzanna Boratyńska.

Monika Kiełczyńska Regionalny rzecznik prasowy ZUS

województwa łódzkiego