W poniedziałek, 21 marca tego roku, ZUS uruchomił specjalną linię telefoniczną w języku ukraińskim i polskim w sprawie świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Chodzi o osoby, które przybyły do Polski po 23 lutego tego roku w wyniku konfliktu zbrojnego.
Infolinia jest dostępna w dni robocze – od poniedziałku do piątku – w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem 22 444 02 55 (opłata według stawek operatorów). Pytania dotyczące świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy można też przesyłać mailem na adres UA@zus.pl. Wśród osób obsługujących infolinię są m.in. uchodźcy z Ukrainy.
Konsultanci infolinii udzielają informacji: o rodzajach świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez ZUS, jak wypełnić i wysłać wniosek, jak zarejestrować profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Na stronie internetowej Zakładu także dostępne są informacje w języku ukraińskim.
Docelowo na stronie internetowej ZUS będą publikowane informacje o warunkach uzyskania świadczeń rodzinnych, ubezpieczenia zdrowotnego, świadczeń emerytalnych i rentowych. Dodatkowo na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS zostanie udostępnione zakładanie profilu PUE w języku ukraińskim.
Z powodu wojny w Ukrainie już ponad dwa miliony obywateli tego państwa wjechało do Polski szukając schronienia przed skutkami działań zbrojnych.
Na przełomie lutego i marca ZUS przyjął pierwsze rodziny uchodźców z Ukrainy, które korzystają z bazy szkoleniowej Zakładu. Łącznie jest ich obecnie ponad 300.
W związku z wydarzeniami w Ukrainie pracownicy ZUS zorganizowali zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy dla obywateli Ukrainy i przekazali je organizacjom pomocowym.
Monika Kiełczyńska Regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa łódzkiego