Transformacja i uwalnianie. FotoFestiwal 2024

134

Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi już po raz 23. zaprezentuje krajobraz polskiej i światowej fotografii współczesnej. Premiery projektów m.in. Weroniki Gęsickiej i Przemka Dzienisa, gwiazdy międzynarodowej fotografii w opowieściach o transformacji i uwalnianiu, najciekawsze tematy fotograficzne sezonu – Fotofestiwal ogłosił program blisko trzydziestu wystaw i kilkadziesiąt wydarzeń towarzyszących, na które zaprasza do Łodzi między 13 a 23 czerwca.

W wielu przypadkach, szczególnie wystaw międzynarodowych, to także jedyna okazja na zobaczenie tych projektów w Polsce.Nic dziwnego, że od ponad dwóch dekad impreza przyciąga do Łodzi miłośników fotografii z całego kraju i Europy.

 – Zawsze staramy się nie tylko pokazywać zdjęcia i prezentować ciekawe osobowości ich twórców, ale także zastanawiać się nad tym, po co nam fotografia. W tym roku spoglądamy na wiele osobistych historii twórców, dla których fotografia stała się sposobem na poradzenia sobie z trudnymi emocjami i doświadczeniamimówi Marta Szymańska z rady programowej festiwalu.

Ale szukamy także mniej osobistych prac, w których artyści używają obrazu, aby opowiedzieć o procesach transformacji i uwalniania z zastałych schematów i struktur takich jak m.in. patriarchat czy religia. Uwalnianie jest myślą przewodnią, którą łączy 6 indywidualnych wystaw międzynarodowych artystów, zaprezentowanych w głównym centrum festiwalowym wyjaśnia Krzysztof Candrowicz z rady programowej.

Cztery premiery polskich twórców i twórczyń

Szczególne miejsce w tegorocznym programie zajmą premiery. Najnowsze prace pokaże Weronika Gęsicka (Paszport Polityki 2020), artystka wizualna, która projektem „ENCYCLOPAEDIA” opowie o przypadkach, gdy nieistniejące zjawiska i ludzie zyskali światowy rozgłos wskutek błędów i fikcyjnych haseł w encyklopediach i leksykonach. Gęsicka stworzyła projekt w oparciu o zdjęcia stockowe i narzędzia sztucznej inteligencji. Pokaże je w Galerii Re:medium we współpracy z warszawską Galerią Jednostka. 

PRZEMEK DZIENIS, artysta znany z konceptualnej fotografii oraz reżyserii nagrodzonych Fryderykami wideoklipów m.in. Krzysztofa Zalewskiego i Brodki, na Fotofestiwal przygotuje pierwszy projekt artystyczny po ponad siedmiu latach przerwy. „Dobry żal” jest przewrotną refleksją na temat przemijających wspomnień. Zapiski pamięci artysta przekształca w obrazy, a następnie w obiekty o niepokojących strukturach, zaskakująco organicznych kształtach, zniekształconych dźwiękach. Rzeźby, zdjęcia i instalacje audiowizualne zostaną pokazane w wyjątkowych wnętrzach Kamienicy Hilarego Majewskiego, najnowszej instytucji sztuki w Łodzi.

MAGDA HUECKEL, artystka wizualna, reżyserka i fotografka polskiej sceny teatralnej, w kolażach tworzonych na bazie zdjęć z archiwów fotograficznych i gazet, zajmie głos w dyskusji o przedstawieniach kobiecego ciała w naszej kulturze.

Natomiast zwieńczeniem 13-letniego etapu pracy GRZEGORZA WEŁNICKIEGO (Rats Agency, A-P-P) z tematem śmierci będzie jego indywidualna wystawa w galerii Szkoły Filmowej. 

Gwiazdy współczesnej fotografii o uwalnianiu

DIEGO MORENO z dystansem, humorem i w bezkompromisowym stylu, pokaże fotografie, które zachwyciły w ostatnich latach międzynarodową scenę (m.in. Talent Roku 2022 prestiżowej instytucji Foam) – zwróci naszą uwagę na obciążenia tradycji chrześcijańskich i heteronormatywnej kultury.

GościemFotofestiwalu będzie MARTIN KOLLAR jeden z najważniejszych współczesnych fotografów słowackich, który opowiedział o doświadczeniu śmierci najbliższej osoby. Formą żałoby stał się dla artysty powrót do archiwum fotograficznego, a efekt tego procesu to poruszający i odważny projekt „Afters”.

Zaprezentowane zostaną też prace GLORII OYARZABAL, laureatki Grand Prix Fotofestiwal w 2020 roku, hiszpańskiej artystki badającej kwestie dziedzictwa kolonialnego Zachodu. Na Fotofestiwalu artystka opowie o opresyjnej roli muzeów w światowej kulturze.

Szwajcarski artysta LUKAS HOFFMAN, któryzostałuznany za odkrycie największego festiwalu fotografii na świecie w Arles w 2020, na Fotofestiwalu zaprezentuje dużą indywidualną wystawę i będzie to pierwszy pokaz jego prac w Polsce. Wielkoformatowe, piękne, abstrakcyjne, powracające do źródeł fotografii prace pozwolą widzom na powolną kontemplację i uwolnienia się od codziennego zgiełku.

Albania, Bośnia i kraje, które nie istnieją – najciekawsze tematy fotograficzne sezonu w Programie Otwartym.

Program Otwarty to kolejna część przeglądu światowej fotografii – sześć projektów wyłonionych spośród 1200 zgłoszeń. W tej sekcji osoby artystyczne opowiedzą m.in. o skomplikowanej i trudnej historii reżimu Albanii (Camilla de Maffei, „The Great Father”) czy powojennej historii Bośni i Hercegowiny (Adrien Selbert „The Real Edges”). Z kolei projekt „An Atlas of countries that don’t exist” włoskiego duetu artystycznego bada pięć regionów, których niepodległość i tożsamość nie została uznana na międzynarodowej arenie. 

Fotofestiwal dla dzieci

W Łodzi swoją pierwszą odsłonę będzie miała wystawa dla dzieci „Fotografia jest wszędzie”, dająca pretekst do rozmyślań, jak wyglądałby świat, gdyby fotografia nie została wynaleziona. Czy wiedzielibyśmy jak wyglądają oczy pająka, jak jest na księżycu oraz czym bawią się dzieci w innych częściach świata? Kuratorki (Marta Szymańska, Katarzyna Sagatowska i Monika Szewczyk-Wittek) pokażą w zupełnie nowym kontekście prace takich uznanych osób artystycznych jak: Carolle Benitah, Karolina Jonderko, Kacper Kowalski, Gabriele Galimberti i inni. 

Fotofestiwal to także kilkanaście wystaw organizowanych przez inne instytucje na terenie Łodzi, wśród nich m.in. pierwsza w Polsce indywidualna wystawa Iosifa Királya – jednego z najbardziej zasłużonych i znanych rumuńskich artystów wizualnych. Wystawa jest organizowana w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025. W programie znajdzie się  także seria wydarzeń towarzyszących, koncertów, pokazów filmowych i warsztatów.

Pełen program na www.fotofestiwal.com i w mediach społecznościowych. 

Fotofestiwal – 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi

13-23 czerwca 2024

www.fotofestiwal.com

Organizator: Fundacja Edukacji Wizualnej

Współorganizatorzy: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki w Łodzi

Główni partnerzy: Futures Photography ze środków Unii Europejskiej Programu Kreatywna Europa, Pro Helvetia, Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Instytut Rumuński

Sponsor festiwalu: VisionExpress

Centrum festiwalowe: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Premiery projektów Weroniki Gęsickiej i Magdy Hueckel, powrót na scenę artystyczną Przemka Dzienisa i podsumowanie 13 lat pracy Wełnickiego z tematem śmierci; wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė-Dody oraz jednego z najbardziej znanych rumuńskich artystów wizualnych Iosifa Királiego – Fotofestiwal ogłosił Program Miasto.

W tym roku Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi – zaprasza na dwanaście wystaw współorganizowanych z miejskimi i uniwersyteckimi galeriami oraz instytucjami partnerskimi z całej Polski. Złożą się one na przegląd najnowszych projektów współczesnych artystów i artystek polskich, osób studenckich oraz dwie wystawy reprezentujące litewskie i rumuńskie sztuki wizualne.

_ Weronika Gęsicka, „Encyklopedia”, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi – Galeria Re:Medium

Premiera najnowszych prac jednej z najbardziej znanych i nagradzanych polskich artystek pracujących z fotografią. To projekt, na który składa się kilkaset fałszywych haseł odnalezionych w encyklopediach, słownikach i leksykonach, zilustrowanych przez Weronikę Gęsicką za pomocą zmanipulowanych fotografii z banków zdjęć oraz obrazów wykreowanych z pomocą AI.

_ Przemek Dzienis, „Dobry żal”, Kamienica Hilarego Majewskiego

Pierwsza po dłuższej przerwie wystawa nowych, osobistych prac jednego z najciekawszych współczesnych polskich fotografów i reżyserów teledysków z kilkoma Fryderykami na koncie. Dobry żal to surrealistyczne doświadczenie przypominające wizytę w gabinecie osobliwości, gdzie fotografia pozostaje jedynie wspomnieniem.

_ Dovilė Dagienė, „Botanizerka”, Kamienica Hilarego Majewskiego.

Pierwsza w Polsce indywidualna wystawa wybitnej artystki litewskiej Dovilė Dagienė poświęcona m.in. historii ocalałego z zagłady, związanego z Wilnem i Łodzią, prof. Jakuba Mowszowicza, który w 1946 roku zainicjował powstanie łódzkiego Ogrodu Botanicznego.

_ Iosif Király, „Coraz trudniej uwolnić się od ciężaru wspomnień”, Muzeum Miasta Łodzi.

Pierwsza indywidualna wystawa w Polsce jednego z najbardziej znanych i zasłużonych rumuńskich artystów wizualnych, organizowana w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025. Zebrane prace poruszą niektóre z ulubionych tematów artysty: synchroniczność, symetrię, uczucie déjà vu i fałszywe rozpoznanie.

_ Magda Hueckel, „Nagie”, Galeria ŁTF.

Kolejna premiera – wszechstronnej artystki i współreżyserki nominowanego do Oscara krótkiego metrażu. Artystka pocięła londyński podręcznik do tworzenia aktów, a z pozostałych fragmentów stworzyła obrazy w własnym kanonie piękna opartym o mity i rdzenne wierzenia. Swoista oda na pożegnanie patriarchalnego męskiego spojrzenia w sztukach wizualnych.

_ Grzegorz Wełnicki, „No’am”, Szklarnia Szkoły Filmowej w Łodzi

Pierwsza przekrojowa wystawa wszystkich projektów Wełnickiego tworzonych przez ostatnie trzynaście lat wokół pytania o to, jaką naukę niesie ze sobą śmierć. Serie z Indii, Polski, Ukrainy i Rosji.

_ Łukasz Rusznica, „GDY SPOJRZYSZ MI W OCZY DWA RAZY, ROZCHYLĘ USTA LUB ZACISNĘ PIĘŚCI”, Galeria Bałucka

Wyjątkowa wystawa oparta o Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, w której znajduje się ponad 40 milionów fotografii. Na co patrzy system? Jak to patrzenie odsłania sam system?

_ Jerzy Grzegorski, „Nietrwałe przyjemności”, Galeria Wschodnia.

Najnowsza wystawa Jerzego Grzegorskiego – jednej z ważniejszych postaci polskiej i łódzkiej sceny artystycznej, współtwórcy Galerii Wschodniej – przygotowana specjalnie na tę edycję Fotofestiwalu ze zdjęć z pchlich targów, antykwariatów i różnorakich zbiorów prywatnych.

_ Różycki / Omulecki / Talaga, „Działania fotozoficzne”, Pałac Biedermanna Uniwersytetu Łódzkiego

Instalacja audiowizualna Bartka Talagi oraz „Interwencja twórcza w Archiwum Andrzeja Różyckiego” przygotowana przez Igora Omuleckiego w różny sposób ujawnią indywidualne dialogi twórcze z postacią i dorobkiem Andrzeja Różyckiego. Wystawy inicjują publiczną aktywność Archiwum Fotozoficznego powstałego przy Uniwersytecie Łódzkim, a zainicjowanego podczas wystawy Różyckiego Przejęcia. Między zbieractwem a fotozofią, stanowiącej część programu głównego Fotofestiwalu w 2021.

_ 3. Przegląd Uczelni Artystycznych, „północ-południe”, Akademickie Centrum Desingu i Galeria Kobro.

Dwie wystawy konkursowe, do udziału w których zaproszonych zostało 9 polskich uczelni artystycznych. Przegląd najciekawszych zjawisk i poszukiwań twórczych osób studenckich.

_ Katarzyna Serkowska, „Elusive”, Galeriai W Y

Wystawa laureatki ubiegłorocznego konkursu organizowane w ramach 2. Przeglądu Uczelni Artystycznych. Wystawa absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku skupi się na trudnych do uchwycenia momentach pomiędzy stanami jawy a snem.

_ Bartosz Kałużny Nachtigal, „DYWERS”, Pałac Biedermanna Uniwersytetu Łódzkiego

Wystawa poświęcona odzyskiwaniu reprezentacji osób z każdego miejsca w szerokim spektrum neuroatypowości, tożsamości płciowej, seksualności czy przynależności etnicznej. Portrety współtworzone z bohaterami wystawy.

Jak zawsze, Program Miasto, może stać się przewodnikiem po wyjątkowych galeryjnych przestrzeni miasta. Wśród nich w tym roku najnowsza instytucja kultury w Łodzi w Kamienicy architekta Hilarego Majewskiego czy Muzeum Miasta Łodzi w Pałacu Poznańskich.

Zachęcamy do śledzenia Fotofestiwalowych mediów społecznościowych, gdzie pojawiają się informacje o kolejnych punktach programu tej jednej z ważniejszych polskich imprez fotograficznych. www.fotofestiwal.com

Fotofestiwal – 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi

13-23 czerwca 2024

www.fotofestiwal.com

Organizator: Fundacja Edukacji Wizualnej

Współorganizatorzy: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki w Łodzi

Główni partnerzy: Futures Photography ze środków Unii Europejskiej Programu Kreatywna Europa, Pro Helvetia, Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Instytut Rumuński

Sponsor festiwalu: VisionExpress

Centrum festiwalowe: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.