Autor: Starostwo Powiatowe
„Szanowni Państwo, to dzisiejsze święto, to jest czas podziękowania i docenienia pracy zarówno nauczycieli, jak i wszystkich osób, które są z oświatą na co dzień związane. Myślę tutaj również o pracownikach administracji, jak i również tych wszystkich, którzy są na co dzień zaangażowani, może w sposób mniej widoczny, ale jednak swoją cegiełkę do budowy tego najważniejszego przekazu, jakim jest nauczanie młodego pokolenia, wkładają. Komisja Edukacji Narodowej, rok 1773, powstaje w dramatycznym momencie, w czasie kiedy Polska jest po pierwszym rozbiorze, który nastąpił w roku 1772. Sytuacja pokazywała, że te wszystkie działania naszych zaborców docelowo będą zmierzały w kierunku kolejnych podbojów terytorialnych, przejmowania władzy w naszym kraju, co miało miejsce już od kilkudziesięciu lat. Paraliż Sejmu, paraliż władzy wykonawczej pokazywał, że największe i najmocniejsze państwo Europy jest w dramatycznej sytuacji i trzeba podejmować konkretne działania, które mają się przeciwstawić temu wszystkiemu, co niedobre. Różnego rodzaju prawa dane szlachcie, te wszystkie działania, które miały na celu skłócić różnego rodzaju warstwy społeczne, mieszczaństwo, chłopów, właśnie szlachtę i magnatów, to przynosiło skutek. To były działania, ktoś powie, od wewnątrz, ale tak naprawdę mamy wszyscy świadomość, że nasi zaborcy od lat czynili wszelkie starania, żeby doprowadzić do takiej sytuacji, gdzie naród nie będzie jednością, gdzie poszczególne grupy społeczne będą przeciwko sobie występować i to jest szansa, żeby rozczłonkować takie państwo, które miało ugruntowaną pozycję od setek lat w Europie i na świecie. Dramat ojczyzny polegał na tym, że przyjmowaliśmy różnego rodzaju wzorce zachodnie, wschodnie, południowe, natomiast nie pielęgnowaliśmy tego, co nasze, co związane z polską tradycją, z polskim patriotyzmem, z tym wszystkim, co stanowi tożsamość naszego kraju. Widząc taką sytuację, która nie tylko jest niepokojąca, ale wręcz pokazuje, do czego docelowo może doprowadzić działalność przede wszystkim obcych państw, obcych wywiadów, to już wtedy w XVIII wieku to było widoczne. Grupa patriotów proponuje, aby te wszystkie działania, które mają uzdrowić naszą ojczyznę, formować poprzez edukację. Mamy świadomość, że pierwszymi nauczycielami w życiu każdego człowieka są jego rodzice. To są ci, którzy pokazują system wartości, pokazują to wszystko, co według nich jest najważniejsze, co daje pewne możliwości dla ich dzieci, później wnuków, w sensie rozwoju osobistego, ale również to, co się wiąże ze społeczeństwem, z naszą ojczyzną. Patrioci podjęli te działania po to, żeby system oświaty unowocześnić, aby ten przekaz związany z tymi wszystkimi wartościami dotyczącymi naszej ojczyzny, wzmocnienia i pojednania tych grup społecznych, wprowadzić w życie. Tak jak tutaj przywołał pan Naczelnik, tą sytuację, że nie dane im było zobaczyć owoce tych działań, tych decyzji. Dlaczego? Dlatego, że w roku 1793 nastąpił drugi rozbiór Polski. W 1795 roku Polska zniknęła z mapy Europy już na 123 lata. Zaborcy widząc działania ratujące ojczyznę, ratujące nasze społeczeństwo i idące w kierunku uświadomienia rodzin, co do losów naszej ojczyzny, podjęli szybkie działania. Oczywiście można powiedzieć, że w jakiś sposób symbolicznie Konstytucja 3 maja, która została uchwalona w 1791 roku, wychodziła naprzeciw pewnym założeniom, które przyjęła Komisja Edukacji Narodowej. Ale kraj, który od dziesiątek lat pogrążał się w takim chaosie, niestety nie był w stanie na ten moment wygenerować tego wszystkiego, co wiąże się z obroną naszego państwa. Te wszystkie decyzje dotyczące zwiększenia liczebności przede wszystkim wojsk polskich nie zostały wprowadzone w życie.
I to dzisiejsze święto ma nam uświadomić, jak ważną rolę pełnią wszyscy, którzy na co dzień oświatą się zajmują, jak ważną rolą jest przekaz konkretnych treści z danej dziedziny, ale jakże równie ważną sprawą jest wspólne działanie wszystkich grup, szkoły, rodziny, organizacji społecznych, które są wokół nas, abyśmy byli jednolici w swoim myśleniu. Oczywiście te słowa tutaj przywołane, że poziom edukacji, przekaz pewnych informacji pozwolił Polsce przetrwać przez okres zaborów, trzeba uzupełnić i powiedzieć o bardzo wielkiej roli Kościoła katolickiego, który był podporą dla edukacji, był podporą dla rodzin, był podporą dla wszystkich polskich patriotów. To wspólne działanie pozwoliło Polsce w roku 1918 na powrót wrócić na mapę Europy. Drodzy Państwo, okres międzywojenny krótki, można powiedzieć, że dopiero w 1920 roku przez kilkanaście lat budował patriotyzm, ale przede wszystkim stawiał na edukację, stawiał na to, żeby wiedza młodych ludzi i świadomość patriotyczna była jak największa. Stąd w roku 1939 Polacy gremialnie stanęli do obrony swojej ojczyzny, mając świadomość czym będzie skutkować przegrana wojna. I dzisiaj, w tych wydawałoby się, spokojnych czasach, może spokojniejszych czasach, kiedy sami stanowimy o tym, w którym kierunku będzie szła nasza ojczyzna, widzimy wiele zagrożeń tych zewnętrznych, których mam nadzieję, że jesteśmy świadomi, ale przede wszystkim tych wewnętrznych. Młodzi ludzie mają trudności w rozeznaniu, gdzie jest prawda, gdzie jest dobro. Szereg mediów promuje wartości, które są tak naprawdę destrukcyjne, niedobre. Do tego dochodzi możliwość dostępu do narkotyków, alkoholu, do tego wszystkiego, co wprowadza destrukcję, a nie rozwój naszego pokolenia. Razem starając się młodych ludzi formować, kształtować ich umiejętności i wychowywać, osiągniemy sukces. Owszem, czasami jest ciężko przyjść do pracy, mając jakieś problemy swoje osobiste, społeczne i tutaj starać się nie pokazywać tych wszystkich problemów po to, żeby być w pełnym tego słowa znaczeniu profesjonalistą, po to, żeby ten przekaz był autentyczny i żebyśmy mogli młodych ludzi przekonać do tego systemu wartości, który jest dla nich dobry, jest dobry dla rodziny, jest dobry dla społeczeństwa, jest dobry dla ojczyzny. Wyjątkowa rola państwa dyrektorów, państwa profesorów, jak i również tych wszystkich, którzy, tak jak powiedziałem wcześniej, z oświatą są związani. Wyjątkowa rola, żeby ta nasza młodzież nie pogubiła się, żeby pięknie się mogła rozwinąć, żeby mogła stanowić sól tej naszej polskiej ziemi i żebyśmy mogli w przyszłości powiedzieć, że nasi wychowankowie są dobrymi ludźmi, takimi, którzy mając na względzie to, co wynieśli ze szkoły, starają się czynić dobro, starają się rozwijać miasto, powiat, województwo, całe państwo, żeby ten ich wkład był widoczny i żeby to właśnie było między innymi zasługą tych wszystkich, którzy ich kształtują na co dzień, kształtowali przez lata. Dobry przykład daje dobre owoce, zły przykład daje złe owoce.
Drodzy Państwo, patrząc na to wszystko, co się tutaj dookoła nas dzieje, jesteśmy z jednej strony pełni niepokoju, ale na Ukrainie widzimy bestialstwo, widzimy zwyrodnienie w tych działaniach, ludobójstwo i widzimy, że takie sytuacje są nie tylko na poziomie Europy, ale na poziomie całego świata, poszczególnych kontynentów. Starajmy się, aby młode pokolenie wyrosło na ludzi pokojowo nastawionych do innych, takich, które zawsze będą dążyły do pokoju, a nie do wojny. Starajmy się, aby to wszystko, co jest istotne w przekazie edukacyjnym, służyło później rozwojowi młodego człowieka, ale i również nam wszystkim. To jest niezwykle istotne, niezwykle ważne, żebyśmy w tym swoim myśleniu podczas przekazu informacji starali się wypełniać tą rolę, która jest bardzo istotna, bardzo ważna, zawsze była. I to doceniają wszystkie państwa na świecie, że edukacja to jest jeden z głównych filarów wychowania młodego człowieka, ale to jest jeden z głównych filarów naszej państwowości, podmiotowości, żebyśmy mogli jako państwo się rozwijać, żebyśmy mogli funkcjonować w taki sposób, z którego będziemy dumni.
Jako organ prowadzący szkoły ponadpodstawowe, jako Zarząd Powiatu deklarujemy wszelką możliwą pomoc i poszukiwanie środków finansowych na te wszystkie kwestie, które są ważne i są bolączką oświaty. Drodzy państwo, czas trudny, powódź, która nawiedziła zachodnią część naszego kraju, spowodowała, że starając się przygotowywać tą uroczystość chcieliśmy ją przygotować skromnie po to, żeby konkretne środki finansowe móc jako samorząd powiatowy przeznaczyć dla tych, którzy są potrzebujący.
Drodzy państwo, dziękując za Waszą obecność do tej uroczystości, życzę Wam, abyście w tym swoim przekazie mogli odnosić sukcesy, które będą Was cieszyły i żebyście tą misję, bo tak trzeba nazwać nauczycieli, wypełniali znakomicie, żebyście mogli powiedzieć: to mój wkład, to dzięki mnie chłopak czy dziewczyna poszli taką drogą, a nie inną. To jest satysfakcja, ale to jest też, można powiedzieć, nasz obowiązek, jeśli chodzi o te działalności, które mieszczą się w ramach edukacji.
Życzę Państwu takich sukcesów, które będą w przyszłości owocowały konkretnymi działaniami młodych ludzi. Chciałbym też pogratulować wszystkim wyróżnionym, tym, którzy na co dzień wkładają wyjątkowe serce w rozwój naszej oświaty, wkładają wyjątkowe serce w rozwój młodego człowieka. Za to Państwu bardzo serdecznie dziękuję i mam nadzieję, że w tym wszystkim będziemy mogli jako organ prowadzący współuczestniczyć w tym wszystkim, co jest dobre dla młodych ludzi. Wszystkiego dobrego.” – powiedział Starosta Powiatu Tomaszowskiego.
Podziękowania otrzymali nauczyciele i pracownicy, którzy w tym roku szkolnym odeszli na emeryturę. Następnie wystąpili nauczyciele wyróżnieni nagrodami: Ministra Edukacji Narodowej, Łódzkiego Kuratora Oświaty i Medalami Komisji Edukacji narodowej.
Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej otrzymała Katarzyna Kozioł-Machel, nauczycielka II LO im. Stefana Żeromskiego w Tomaszowie Mazowieckim,
Nagrodę Łódzkiego Kuratora Oświaty otrzymała Mariola Rychlik, nauczycielka II LO im. Stefana Żeromskiego
w Tomaszowie Mazowieckim.
Medal Komisji Edukacji Narodowej otrzymały – Monika Laudy, wicedyrektor I LO im. Jarosława Dąbrowskiego
w Tomaszowie Mazowieckim i Joanna Kosior, nauczycielka ZSP nr 8 w Tomaszowie Mazowieckim.
Srebrnym Medalem za Długoletnią Służbę odznaczono – Dorotę Warczyk, nauczycielkę II LO i Kingę Marcińczak, nauczycielkę II LO.
Brązowym Medalem za Długoletnią Służbę odznaczono Justynę Piątek – nauczycielkę ZSP nr 6.
Następnie wręczone zostały nagrody organu prowadzącego. Nagrody te wręczał Mariusz Węgrzynowski – Starosta Powiatu Tomaszowskiego. Wyróżnieni zostali dyrektorzy, wicedyrektorzy i nauczyciele tomaszowskich szkół ponadpodstawowych.
Następnie odbyło się wręczanie nagród, które przyznali dyrektorzy szkół.
Spotkanie umilił występ uzdolnionych wokalnie i instrumentalnie uczniów II Liceum oraz chór II LO. Na zakończenie Arkadiusz Broniarek – dyrektor II LO, zaprosił wszystkich gości na tort ufundowany przez rodziców uczniów II LO.