Rady dla rodziców przedszkolaków od Wydawnictwa Bliżej Przedszkola

1197

Niekończąca się historia… Poradnik dla rodziców o tym, jak wprowadzić dziecko w świat przedszkola.

Książka przeznaczona dla rodziców posyłających swoje dziecko po raz pierwszy do przedszkola oraz dla nauczycieli, którzy obejmują opiekę nad najmłodszymi dziećmi w przedszkolu.

Książka jest świetnym:

  • prezentem dla rodziców podczas dni otwartych w Twoim przedszkolu;
  • pomocą dla nauczyciela, który obejmuje opieką najmłodsze dzieci w przedszkolu

Przykłady opisane w tej książce są osobistą relacją szczęśliwej mamy i zarazem nauczycielki przedszkola. Pracując z małymi dziećmi, autorka zdobyła doświadczenie, które wzbogaciła przeżyciami, jakie wiązały się z pójściem synka do przedszkola. Połączyła więc odczucia mamy i nauczycielki, co zaowocowało powstaniem tego poradnika. Posyłając swoje dziecko po raz pierwszy do przedszkola, rodzice muszą zmierzyć się z całkiem nowymi wyzwaniami i problemami, którym towarzyszą nieznane dotąd emocje. Karolina Turek napisała ten poradnik, aby pomóc rodzicom przygotować się do tego ważnego wydarzenia w życiu dziecka i całej rodziny.

O czym myśli dziecko stojące w progu przedszkola, dziecko, którego poczucie bezpieczeństwa zostaje zagrożone, a nie do końca ukształtowana samodzielność jest postawiona w stan najwyższej gotowości? 

  • Jest niepewne, czy potrafi  sprostać tym nowym oczekiwaniom.
  • Szuka sposobów poradzenia sobie z ogromnym bagażem „czegoś nowego”, czego nie potrafi  nazwać, a co wstrząsa jego dotychczasowym beztroskim światem.

I to właśnie rodzice wraz z dzieckiem muszą uporać się z tymi emocjami, a pomoże w tym książeczka „Wkrótce będę przedszkolakiem”, napisana po to, by czytać ją dziecku, zanim zetknie się z przedszkolem.

Pozostają jeszcze pytania:

  • Jak to zrobić?
  • Jak pomóc dziecku poradzić sobie z nieznanymi emocjami i wejść bez stresu w całkiem nieznany świat?
  • Od czego zacząć?

Odpowiedzi na nurtujące rodziców pytania daje książka „Niekończąca się historia”. W całym tym  przedsięwzięciu to mama i tata są kluczem do drzwi przedszkola. Otwórzcie je razem, a zobaczycie, jak wbiega przez nie roześmiane i szczęśliwe dziecko. Wasze dziecko. Biegnie do przyjaciół, do zabawek, do pani… do świata, który zacznie nazywać „swoim”.

 

Wkrótce będę przedszkolakiem. Książka wprowadzająca dziecko w świat przedszkola.

 

Książka jest świetnym prezentem dla dziecka podczas dni otwartych w Twoim przedszkolu!

Książka „Wkrótce będę przedszkolakiem” została napisana z myślą o dzieciach i dla dzieci. Jest to cenny przewodnik po zakamarkach przedszkolnych tajemnic, a także skarbiec konkretnych, z życia wziętych sytuacji, z którymi maluszek będzie miał do czynienia już w pierwszych dniach pobytu w  przedszkolu.

Książeczka pozwala zajrzeć do przedszkola, w którym dziecko zetknie się z nowymi opiekunami, koleżankami i kolegami oraz organizacją dnia i strukturą społeczną odmienną od tej, w której wychowywało się przez ostatnie lata.

Czytając dziecku książeczkę, uchylicie drzwi przedszkolnego świata, pozwolicie wejść mu w „duszę przedszkolaka” i dostrzec przyczyny dziecięcych obaw i największych stresów. Dzięki wspólnej lekturze będziecie ze swoimi dziećmi w trudnym dla nich i trochę niezrozumiałym momencie życia. Jeśli Wy sami się przekonacie, że warto dobrze się przygotować na ten moment, dziecko również zaangażuje się w przygotowania, a w odpowiednim czasie pogodzi się ze zmianą i wkrótce ją zaakceptuje.

Czytajcie tę książeczkę Waszym dzieciom, wracając i korzystając z niej, gdy nie będziecie pewni, jak postąpić.  Nie zostawiajcie procesu adaptacji na ostatnią chwilę – przygotowania do przedszkola trzeba rozpocząć jak najwcześniej – najlepiej już w kwietniu. Dlatego sięgnijcie też po książkę „Niekończąca się historia – poradnik dla rodziców, o tym, jak wprowadzić dziecko w świat przedszkola”, która da Wam odpowiedzi na pytania, co, jak i kiedy należy zrobić, aby pomóc dziecku wejść bez stresu w nieznany świat przedszkola.

Jaś Pierwszoklasista ratuje Połykacza Liter

Publikacja ta jest kontynuacją wątków opisanych w książeczce „JAŚ PIERWSZOKLASISTA i Połykacz Liter”, która wprowadza przedszkolaki w nieznany im do tej pory świat szkoły. Z tej książeczki dzieci dowiedzą się, jak być bezpiecznym w szkole i… jak nie stać się źródłem zagrożeń dla innych. To wartościowa lektura zarówno dla dzieci, które niebawem rozpoczną edukację szkolną, jak i dla uczniów klas I–III.

aś jest uczniem pierwszej klasy. Zdążył już dobrze poznać wszystkie zakamarki swojej szkoły i zaprzyjaźnić się z nowymi kolegami. Wkrótce przekona się jednak, że szkoła nie zawsze jest bezpiecznym miejscem…

Publikacja ta jest kontynuacją wątków opisanych w książeczce „JAŚ PIERWSZOKLASISTA i Połykacz Liter”, która wprowadza przedszkolaki w nieznany im do tej pory świat szkoły. Z tej książeczki dzieci dowiedzą się, jak być bezpiecznym w szkole i… jak nie stać się źródłem zagrożeń dla innych.

To wartościowa lektura zarówno dla dzieci, które niebawem rozpoczną edukację szkolną, jak i dla uczniów klas I–III.

Dorota Smoleń – dziennikarka, redaktorka, blogerka, autorka książki „Mamo, dasz radę!” i bloga od-rana-do-wieczora.pl, koordynatorka akcji charytatywnej  „Macierzyństwo bez lukru”. Mama trzech chłopców.

Jaś Pierwszoklasista i Połykacz Liter

dealny prezent dla dzieci opuszczających próg przedszkola!Wspaniały prezent dla pierwszoklasisty z okazji pasowania na ucznia szkoły podstawowej!Książeczka adresowana jest do dzieci, które opuszczają bezpieczny próg przedszkola, i idą do pierwszej klasy. Jaś wprowadza Czytelnika w nieznany do tej pory przedszkolakom tajemniczy świat szkoły.

Książeczka adresowana jest do dzieci, które opuszczają bezpieczny próg przedszkola, i idą do pierwszej klasy.
Jaś wprowadza Czytelnika w nieznany do tej pory przedszkolakom tajemniczy świat szkoły.
Opowiada o nowych miejscach, które staną się dla małego ucznia drugim domem, o dorosłych, których rolą jest pomoc i wsparcie dla dziecka, oraz o nowych przyjaciołach, dzięki którym szkoła może stać się miejscem wspaniałych przygód.

Jaś jest uczniem pierwszej klasy. Lubi swoją szkołę i ma kilku kolegów, z którymi spędza czas.
Pewnego razu z książek w bibliotece zaczynają znikać litery.
Chłopcy postanawiają rozwiązać tajemniczą sprawę…

Idealny prezent dla dzieci opuszczających próg przedszkola!
Wspaniały prezent dla pierwszoklasisty z okazji pasowania na ucznia szkoły podstawowej!

„Jaś Pierwszoklasista i Połykacz Liter” ułatwi dziecku adaptację szkolną. Dzięki niemu wejście dziecka w nowe środowisko będzie dużo łatwiejsze.

Rodzice, czytajcie dzieciom tę książeczkę często, aby szkoła stała się dla nich bezpiecznym, pełnym radości miejscem.

Dźwięczące abecadło

„Dźwięczące abecadło” to publikacja składająca się z 24 ułożonych w kolejności alfabetycznej plansz formatu A4 z ilustrowanymi wierszykami dźwiękonaśladowczymi, przeznaczona do pracy i zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Z powodzeniem mogą z niej zacząć korzystać również młodsze dzieci (oczywiście przy udziale osób dorosłych) – począwszy od tych, które ukończyły pierwszy rok życia.

W publikacji znajdują się  24 onomatopeje i wykrzykniki.

Onomatopeje to wyrazy lub ich ciągi, które naśladują swym brzmieniem naturalne odgłosy wydawane przez ludzi, zwierzęta, pojazdy, przedmioty i inne źródła dźwięków z naszego otoczenia. Wykrzykniki, które znalazły się w publikacji, służą zaś do wyrażenia stanów emocjonalnych (na przykład „o” czy „juhu”). Wyrażenia ułożone są w kolejności alfabetycznej – jednej literze odpowiada jeden odgłos. Każdemu wyrażeniu towarzyszy rymowana zagadka oraz atrakcyjna dla dzieci, czytelna ilustracja. Prezentowane onomatopeje i wykrzykniki składają się wyłącznie z 24 wprowadzonych liter, nie ma w nich dwuznaków. Większość wyrażeń dźwiękonaśladowczych składa się z pojedynczych sylab, co dodatkowo ułatwia ich głośną lekturę. Szczególnie łatwe do odczytania (a wcześniej do wymówienia) będą sylaby otwarte, a więc te zakończone samogłoską. Wszystko to zachęci młodych czytelników do radosnego i efektywnego korzystania z publikacji i do pierwszych samodzielnych czytelniczych prób. Przy okazji dziecko będzie oswajać się z kolejnością liter w alfabecie.

Oprócz plansz materiał uzupełniający stanowią „chmurki”, na których wypisane są onomatopeje i wykrzykniki zastosowane w książce. Wyrażenia w „chmurkach” zapisano czcionką drukarską. Taka forma przekazu służy dwóm celom. Po pierwsze może stanowić uzupełnienie zawartości plansz dla dzieci, które nie będą sobie radziły z odczytaniem słów zapisanych inaczej niż w linii poziomej oraz  czcionką inną niż drukarska.  Po drugie „chmurki” stwarzają możliwość organizowania zabaw z ich zastosowaniem (np. dobierania napisu w „chmurce” do tego umieszczonego na planszy – co uświadamia dzieciom, że istnieją różne kroje czcionek, jednak wszystkie odpowiadają tym samym literom alfabetu).

Dzięki pracy z zaproponowanymi przez nas planszami młody czytelnik może usprawniać swój aparat mowy, rozwijać percepcję słuchową i wzrokową, poznawać wielkie i małe litery alfabetu, a także uczyć się czytać. A wszystko to bez wysiłku, podczas nieskrępowanej zabawy. Najmłodsze dzieci skupią się przede wszystkim na ilustracjach ludzi, zwierząt, pojazdów czy przedmiotów wydających odgłosy oraz na naśladowaniu tych dźwięków. Będą więc rozwijały percepcję wzrokową i słuchową oraz ćwiczyły cały aparat mowy. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze są przez dzieci bardzo lubiane. Bardzo dobrze ćwiczą aparat mowy, a ponadto pozwalają komunikować się ze światem. Zachęcają do prób mówienia dzieci, które mają jeszcze problem z wypowiadaniem „zwykłych” słów, a także doskonale przygotowują do tego ich aparat artykulacyjny. Nieco starsze dzieci dostrzegą coraz więcej szczegółów na ilustracjach i będą ćwiczyły zdolności komunikacyjne, opisując to, co widzą. Prawdopodobnie zaczną też czytać napisy towarzyszące obrazkom w sposób całościowy. Dzięki ilustracji, a także odczytywanej przez opiekuna zagadce, domyślą się, jakie wyrażenie dźwiękonaśladowcze towarzyszy obrazkowi. Być może dzieci zechcą również nauczyć się wybranych wierszyków na pamięć. Wierszyki są krótkie i łatwo wpadają w ucho. Jeszcze starsze dzieci zapewne chętnie zaczną odkrywać świat liter. Mały czytelnik połączy głoskę słyszaną na początku znanego wyrazu dźwiękonaśladowczego z literą wyeksponowaną na karcie. Tym sposobem pozna litery alfabetu, a stąd już prosta droga do samodzielnego czytania.

Publikacja może być wykorzystywana zarówno przez rodziców, jak i  osoby pracujące z dziećmi – na przykład przez nauczycieli i logopedów zatrudnionych w żłobkach i przedszkolach, a także w szkołach dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Plansze z ilustrowanymi wierszykami można wykorzystywać do przeprowadzenia różnych zabaw (a po ich zakończeniu umieszczać plansze w widocznym miejscu – tak, by dzieci w dalszym ciągu mogły oswajać się z alfabetem).

Należy przy tym pamiętać o dwóch ważnych zasadach:

  • dobór zabaw i ich przebieg dostosowujemy do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka. Im młodsi czytelnicy, tym mniej plansz stosujemy równocześnie. Dopiero stopniowo zwiększamy ich liczbę. Podobnie postępujemy w przypadku dzieci, których rozwój jest spowolniony bądź zaburzony. Jeżeli dana zabawa przerasta możliwości dziecka (również ta prowadzona z pomocą osoby dorosłej), odkładamy ją na później;
  • wyizolowane głoski należy wymawiać wyraźnie. Przy spółgłoskach trzeba unikać pojawiania się pogłosu „y”. Tytułem przykładu, gdy wymawiamy głoskę „b”, dziecko nie może słyszeć „by” – utrudniłoby to bowiem naukę czytania. Oczywiście nie wymawiamy również liter „be”, „ce” itd.

Dlaczego chore dziecko powinno zostać w domu?

Dlaczego chore dziecko powinno zostać w domu?”

lek. med. Agnieszka Musiałek wyjaśnia:

• Jakie objawy powinniśmy brać pod uwagę, decydując o wysłaniu dziecka do przedszkola;
• Jakie najczęściej dolegliwości pojawiają się u dzieci w wieku przedszkolnym;
• Jak postępować w przypadku gorączki, bólu brzucha, wysypki czy zapalenia spojówek.

Jakie dziecko uznajemy za chore?

Warto odpowiedzieć na te pytania w kontekście problemu przyprowadzania do przedszkola dzieci z niepokojącymi objawami – coraz częściej w ostatnich latach obserwowanego przez pediatrów i zgłaszanego przez nauczycieli.

Nawet niewielkie objawy przeziębienia, jak katar czy kaszel, a w innych wypadkach wymioty czy biegunka, świadczą o tym, że dziecko jest osłabione, a jego organizm walczy z infekcją.

Zapewnienie indywidualnej opieki nad dzieckiem w czasie infekcji to obowiązek rodziców – nauczyciele biorą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci, ale nie mogą go zapewnić dziecku mającemu silną infekcję bez podania leków. Ponadto należy pamiętać o tym, że wychowawcy mają obowiązek troszczyć się o dobro całej grupy, a pozwalając na przebywanie zainfekowanego dziecka w sali ze zdrowymi dziećmi – narażają je na zarażenie.

W publikacji omówiono najczęstsze dziecięce choroby:

* gorączka

* przeziębienie, grypa

* zapalenie spojówek

* ból ucha

* wymioty, biegunka

* wysypka

Baw się z nami rękawiczkami. Czyli z rączki, dłoni i paluszka – teatrzyk dla maluszka.

Książka zawiera propozycje wykonania pacynek z rękawiczek oraz różnych łatwo dostępnych materiałów plastycznych. Autorki pokazują, jak sporządzić postacie, które są bohaterami zawartych w tej publikacji wierszowanych opowiastek: Myszka Zuzia, Bałwanek Stefanek, Ptaszki w gniazdku, Trzy różowe świnki, Żółwik Lesio, Zajączek Białasek, Miś Trufelek, Żabka Agatka, Bocian Teodor, Miś Olek, Rodzina kota Wacka oraz Zajączek z kapelusza. Niektóre z tych plastycznych prac mogą być przez starsze dzieci wykonane samodzielnie, a przez młodsze z niewielką pomocą opiekuna.

Przedstawione tu prace zostały wymyślone i wykonane z myślą o włączeniu ich do zajęć przez nauczycieli wychowania przedszkolnego, ale podczas codziennych zabaw z dziećmi mogą też korzystać z nich logopedzi, terapeuci zajęciowi, instruktorzy zajęć teatralnych i plastycznych, lektorzy języków obcych, osoby prowadzące zajęcia w świetlicach lub domach kultury, a także rodzice.

Korzystanie z łatwo dostępnych materiałów i przekształcanie ich w coś nowego, związanego z dziecięcymi zainteresowaniami i emocjami, pozwala na rozwinięcie kreatywności naszych maluchów. Taki rodzaj aktywności świetnie wpływa na wyrabianie sprawności rąk, kształtuje poczucie estetyki i uczy cierpliwości.

Zabawki, których wykonanie i pomysły użycia przedstawione są w publikacji, mogą towarzyszyć małemu odbiorcy w różnych porach dnia i w różnorodnych okolicznościach. Świetnie się przydają przy deklamowaniu wierszyków stworzonych specjalnie dla każdej z pacynek lub podczas bardziej ambitnej zabawy w teatr.

Do publikacji została dołączona płyta DVD, na której Czytelnik znajdzie filmy pokazujące  kolejne etapy powstawania prac oraz szablony (w oryginalnych rozmiarach), które ułatwiają wykonanie pacynek.