Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchamia
specjalny system do automatycznej obsługi wniosków składanych w ramach tzw.
tarczy antykryzysowej. To zdecydowanie ułatwi weryfikację dokumentów. Pierwsze
tzw. świadczenia postojowe trafią na konta uprawnionych klientów już 15
kwietnia.
Część wniosków trafia do ZUS drogą tradycyjną – w postaci papierowej. Tutaj
eksperci i pracownicy Zakładu także będą wykorzystywać automatyczny system.
„Warto zwrócić uwagę, że mamy już doświadczenie w
automatycznej obsłudze wniosków – tego typu system był wykorzystywany przy
obniżeniu wieku emerytalnego. Wówczas część wniosków również została
zweryfikowana przez system” – przypomina profesor Uścińska.
Jeśli chodzi o tarczę antykryzysową, ZUS zweryfikował już ponad 80 tys. wniosków złożonych za pośrednictwem Platformy Usług
Elektronicznych.
„Jednak ta liczba niedługo będzie nieaktualna, ponieważ po wprowadzeniu tzw. automatów nastąpi masowa weryfikacja dokumentów. To się stanie jeszcze przed świętami. Chciałabym przekazać przedsiębiorcom, że pierwsze przelewy o tzw. postojowe zostaną wykonane już 15 kwietnia” zapowiada prezes ZUS.
Na początku kwietnia w życie weszły przepisy w ramach
tzw. tarczy antykryzysowej. Przewidują one, że przedsiębiorcy mogą złożyć
wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie
zaległości składkowej na raty oraz o świadczenie postojowe.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie wszczynał postępowań egzekucyjnych za marzec, kwiecień i maj wobec przedsiębiorców, którzy są uprawnieni do zwolnienia ze składek. W tej sytuacji prowadzący firmy nie muszą się śpieszyć ze złożeniem wniosku; mają na to czas do 30 czerwca.
Monika Kiełczyńska Regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa łódzkiego