Uwaga na oszustwa metodą „na pracownika banku i zdalny pulpit”

567

Autor: st.asp. Grzegorz Stasiak KPP

Tomaszowscy policjanci ostrzegają przed oszustwami metodą “na pracownika infolinii banku i aplikację zdalny pulpit”. Punktem wyjściowym w każdym przypadku jest zainstalowanie przez pokrzywdzonych na swoim smartfonie lub komputerze aplikacji AnyDesk, która pozwala sprawcom przejąć całkowitą kontrolę nad rachunkiem bankowym. Zanim zainstalujesz taką aplikację na swoim urządzeniu, upewnij się, czy nie rozmawiasz z oszustem!

Po wykonaniu instrukcji przekazywanych w rozmowie telefonicznej przez fikcyjnego pracownika banku i zainstalowaniu na smartfonie lub komputerze aplikacji AnyDesk tzw. zdalnego pulpitu, pokrzywdzonym znikają oszczędności z kont bankowych będących niekiedy dorobkiem całego życia. Przy pomocy aplikacji zdalnego pulpitu przestępcy przejmują całkowitą kontrolę nad danymi, a następnie w dowolny sposób zarządzają kontem swojej ofiary. Kradną oszczędności a nawet zaciągają kredyty. Wszystko zaczyna się od odebrania telefonu od ,,rzekomego pracownika banku, który wykrył podejrzany przelew lub transakcję”. W każdym przypadku punktem wyjściowym jest zainstalowanie przez pokrzywdzonych aplikacji AnyDesk lub rzadziej innej ale o podobnym działaniu.

Mechanizm działania sprawców tego typu oszustwa :

Przestępcy dzwonią do swojej ofiary z prawdziwego numeru telefonu banku. Po sprawdzeniu na stronie banku okazuje się, że numer „jest prawdziwy”, bo jest podawany na jego oficjalnej stronie internetowej jako numer do kontaktu. Pamiętaj, pod numer telefonów można się podszyć. Od tego momentu pokrzywdzonym wyłącza się czujność, bo przecież dzwoni pracownik banku z poprawnego numeru telefonu z ważną informacją dotyczącą rachunku bankowego. Taka sytuacja wielu osobom „wyłącza” czujność.

Dzwoniący przedstawia się jako pracownik banku, który kontaktuje się w istotnej sprawie dotyczącej bezpieczeństwa rachunku. Oszust najczęściej twierdzi, że bank wykrył podejrzaną transakcję na rachunku, dlatego prosi o współpracę, aby nie dopuścić do oszustwa. Często „proszą” o sprawdzenie ruchów na koncie, podstępnie wypytując o stan konta i dostępne na nim środki finansowe.

Sprawcy nalegają również na to, by “zgodnie z regulaminem banku”, pracownik działu technicznego, czy informatyk przeskanował urządzenie (telefon lub komputer) pod kątem wirusów i złośliwego oprogramowania. W tym celu chcą się połączyć z Tobą przez tak zwany ,,zdalny pulpit” co umożliwia najczęściej do tego wykorzystywana aplikacja AnyDesk. W czasie rozmowy nalegają na zainstalowanie tej aplikacji bo jak twierdzą “regulamin banku tego wymaga” .

Prowadzą rozmowę w taki sposób, by rozmówca nie miał czasu zastanawiać się nad problememe i nie nabrała podejrzeń. W ten sposób oszust z pomocą pokrzywdzonego wykonuje operacje na koncie. Przy wykorzystaniu aplikacji AnyDesk oszuści wiedzą wszystko, co osoba robi na smartfonie czy komputerze, widzą też kody potrzebne do autoryzowania transakcji. W taki sposób przejmują kontrolę nad rachunkiem i „ czyszczą” konto z dostępnych środków finansowych.

Jak nie stać się ofiarą? Zawsze zachowaj czujność, nie działaj pochopnie. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz, nie daj się zmanipulować. Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś z banku ROZŁĄCZ SIĘ. Skontaktuj się z bankiem, najlepiej osobiście udaj się do placówki bankowej lub natychmiast samodzielnie zadzwoń na infolinię swojego banku (pod numer, który znajdziesz na stronie swojego banku). Jeśli telefon z banku był prawdziwy, to konsultant z infolinii, na którą dzwonisz, będzie wiedział o co chodzi. W podejrzanej sytuacji, dla własnego bezpieczeństwa, przelej część swoich oszczędności na inny rachunek w innym banku, wówczas nie stracisz dostępu do całości swoich środków.

Pamiętaj, że tego rodzaju przestępstwa są trudne do wykrycia, a szanse na odzyskanie utraconych w ten sposób środków finansowych, praktycznie znikome. Często również bank nie uwzględnia reklamacji ponieważ pokrzywdzeni sami umożliwili oszustom dostęp do swojego konta, instalując na ich polecenie aplikację zdalnego pulpitu.

Jeśli padłeś ofiarą takiego oszustwa, zgłoś ten fakt na Policji i złóż reklamację do banku.