Uwaga na oszustów internetowych. Podszywają się pod ZUS w sprawie wniosków o 800plus

207

Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłaszają się klienci, którzy otrzymali emaila z linkiem do wniosku, który pozwoli podwyższyć świadczenie wychowawcze z 500 zł do 800 zł. To oszustwo.

ZUS nie wysyła takich wiadomości z linkiem. Świadczenie w wyższej wysokości od 2024 r. jest podnoszone automatycznie, bez udziału klienta.

Do jednej z placówek Zakładu zgłosili się klienci, którzy otrzymali emaila z prośbą o uaktualnienie swoich danych w celu wypłaty świadczenia wychowawczego w wyższej wysokości, tj. 800 zł zamiast 500 zł. Do treści dołączony był link, w który należało kliknąć by przełączyć się do formularza.

Na szczęście klienci, którzy zgłosili się do ZUS-u, nie dali się nabrać na to oszustwo. Teraz apelujemy do innych osób, które być może także otrzymały taką wiadomość, by w żadnym przypadku nie odpowiadały na nią, ani tym bardziej nie otwierały zawartych w korespondencji załączników czy linków. Zazwyczaj taki email ma na celu wyłudzenie naszych danych z formularza, zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.

ZUS nie kieruje drogą mejlową takich informacji z linkiem, a świadczenie wychowawcze od stycznia 2024 r. jest podnoszone do kwoty 800 zł automatycznie przez ZUS, więc nie trzeba składać wniosku.

– Przypominam, że rodzice, którzy mają prawo do świadczenia na obecnie trwający okres świadczeniowy, czyli od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r.,  mają świadczenie wychowawcze podwyższone do 800 zł od stycznia br. automatycznie przez ZUS bez potrzeby składania wniosku.

Natomiast wnioski na nowyokres świadczeniowy, który rozpocznie się 1 czerwca 2024 r. i będzie trwał do końca maja 2025 r., będzie można składać od 1 lutego br.– informuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego.  – Przy tym składanie wniosków odbywa się za pośrednictwem PUE, bankowości elektronicznej, portalu Emp@tia i aplikacji mZUS. Nie ma więc możliwości składania wniosku poprzez przesłany pocztą link, czy załącznik – dodaje rzeczniczka.

W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, może skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu lub zadzwonić pod numer: 22 560 16 00. Może też napisać maila na adres: cot@zus.pl

Monika Kiełczyńska

Regionalna rzeczniczka prasowa ZUS

województwa łódzkiego