„Warsztaty z podstaw mediacji” – „Wsparcie na Starcie” dla młodzieży w Tomaszowie Mazowieckim”

51

Autor: Urząd Miasta

Uczniowie z 11 szkół publicznych w Tomaszowie Mazowieckim szkolili się z mediacji w Miejskim Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim. „Warsztaty z podstaw mediacji” odbywały się w okresie od września do grudnia br. Młodzież pod czujnym okiem mediatora Agnieszki Drzewoskiej-Kovač oraz trenera mediacji Roberta Kaszczyszyna rozwijała swoje kompetencje w zakresie pomagania w rozwiązywaniu sporów bez przemocy, w warunkach współpracy przy wypracowaniu satysfakcjonującego porozumienia.

Na zdjęciu warsztaty z podstaw mediacji w MCK w Tomaszowie Mazowieckim

Warsztaty prowadzono w czterech blokach tematycznych, każdy z nich miał kształtować konkretne umiejętności w zakresie rozstrzygania konfliktów rówieśniczych. I tak, w ramach wprowadzenia dokonano analizy interakcji w grupie oraz integracji grupy. W bloku komunikacja skoncentrowano się na technikach dobrej komunikacji w tym na aktywnym słuchaniu, parafrazie, uściślaniu, komunikacie od siebie, nazywaniu uczuć, i zakłóceniach komunikacyjnych. Negocjacje uczyły argumentowania, z kolei mediacje metod rozwiązywania konfliktów i sporów.

Uczestnikami warsztatów byli uczniowie trzech grupach wiekowych 11,12 i 13 lat. Każda grupa wiekowa uczestniczyła w zajęciach przez 18 godzin, co umożliwiło zastosowanie szerokiego spektrum działań edukacyjnych z wykorzystaniem: ćwiczeń, filmów, pomocy technicznych i materiałowych, przygotowanych w sposób zróżnicowany i dostosowany do wieku uczestników. W prowadzeniu zajęć użyto metody NVC Marshalla Rosenberga, opartej na : obserwacji, uczuciach, potrzebach i prośbach, budowaniu zrozumienia, empatii i spokoju w interakcjach wśród młodzieży. Wykorzystanie testów kompetencyjnych i ankiet pozwoliło na bieżące monitorowanie postępów uczestników. Uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności z zakresu mediacji, aktywnego słuchania, wyrażania emocji, argumentacji, rozwiązywania konfliktów bez przemocy w warunkach współpracy.

Zajęcia przygotowano zgodnie ze Standardami mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych Rzecznika Praw Dziecka z uwzględnieniem literatury specjalistycznej (m.in. „Mediation for Kids „Rozwiązywanie konfliktów w szkole”).

Podsumowaniem wydarzenia było wręczenie uczestnikom warsztatów zaświadczeń potwierdzających nabycie kompetencji w zakresie mediacji.

Projekt w ramach konkursu „Samorząd przyjazny rodzinie 2024” realizowany przez Gminę Miasto Tomaszów Mazowiecki. Zadanie: „Wsparcie na starcie”. Priorytet: „Wyrównujemy szanse dzieci i młodzieży”. Działanie : „Warsztaty z podstaw mediacji”