Diagnostyka rozrusznika. Jak przebiega?

5186

Rozrusznik jest to urządzenie, które uruchamia silnik spalinowy. Najczęściej używa się rozruszników elektrycznych, choć można spotkać również pneumatyczne i spalinowe. W momencie, gdy pojawia się problem z włączeniem silnika rozrusznik jest jednym z podejrzanych o awarię elementów. Nic w tym dziwnego, bo podczas pracy silnika, jest on poddawany wysokim obciążeniom. Warto wiedzieć jak wygląda diagnostyka tego mechanizmu.

Typowe przypadki awarii rozrusznika

Jednym z przypadków, gdy możemy brać pod uwagę awarię rozrusznika jest brak reakcji po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Najpierw należy sprawdzić akumulator, jeśli urządzenie jest dostatecznie naładowane, głównym podejrzanym staje się przewód do rozrusznika. Awaria może dotyczyć styków w układzie rozruchowym albo przerwania głównego przewodu. Jeśli wszystkie elementy są sprawne najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia uzwojeń elektromagnetycznych wyłącznika. Innym przypadkiem jest brak reakcji silnika i słyszalny metaliczny odgłos. W takim wypadku prawdopodobnie doszło do uszkodzenia elektromagnesu w rozruszniku. Może się zdarzyć, że rozrusznik działa, ale nie rusza wałem korbowym. Wówczas należy zwrócić szczególną uwagę na mechanizm sprzęgający, który prawdopodobnie uległ uszkodzeniu. 

Diagnostyka rozrusznika

Badanie rozrusznika może być prowadzone wewnątrz pojazdu – podczas prób jego uruchomienia lub po wymontowaniu urządzenia. Diagnostyka obejmuje oględziny wstępne i szczegółowe. Sprawdza się kolejne elementy układy w celu zlokalizowania źródła awarii. Później stosuje się metody diagnostyczne pasujące do rodzaju usterki. Przykładowo, sprawdza się kondycję szczotek, stan komputera rozrusznika, stan izolacji. Po wymontowaniu rozrusznika konieczne jest wykonanie m.in.: pomiaru rezystencji uzwojeń, stan sprężyny powrotnej rdzenia magnesu. Trzeba pamiętać, że nawet najmniejsze awarie rozrusznika mogą doprowadzić do problemów z uruchomieniem silnika. Nie należy lekceważyć usterek tego mechanizmu.

Gdzie wykonać diagnostykę rozrusznika?

Z racji tego, że rozrusznik jest bardzo istotnym elementem konstrukcji, najlepiej jest wykonywać kontrolę i wymiany urządzenia w zaufanych warsztatach samochodowych. Przykładem takiego miejsca jest: https://www.autostarter.pl/. W tej firmie można poddać rozrusznik profesjonalne diagnostyce. Najpierw stary rozrusznik demontowany jest na części. Warto wspomnieć, że przedsiębiorstwo Starter Kłodzko regeneruje jedynie oryginalne rozruszniki, fabrycznie zamontowane w pojazdach. Wszystkie stare części mechanizmu poddawane są szczegółowej diagnostyce. Zużyte elementy takie jak: szczotki, tuleje czy łożyska wymieniane są na nowe. Obudowa rozrusznika zostaje odtłuszczona i wypiaskowana. Następnie rozrusznik jest na nowo skręcany i pokrywany warstwą antykorozyjną. Później mechanizm podlega sprawdzeniu na stole probierczym – moc, zazębianie, poprawność działania elektromagnesu. Co ważne firma Starter Kłodzko daje 2 lata gwarancji na zregenerowany rozrusznik. Jest to niezwykle ważne, bo nie wszystkie firmy przeprowadzają  w ten sposób diagnostykę mechanizmu.