Autor: Urząd Miasta
Od 1 października 2019 roku odbiór odpadów komunalnych przejmuje Zakład Gospodarki Wodno – Kanalizacyjnej. Poza zupełnie nowymi pojazdami specjalistycznymi spełniającymi normy spalin EURO 6, generującymi mniej hałasu i trujących wyziewów, na naszych osiedlach w zabudowie wielolokalowej pojawi się pojemnik koloru brązowego na odpady biodegradowalne.
Mieszkańcy powinni odczuć różnicę w jakości świadczonych usług – mówi Tomasz Surmański dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska w tomaszowskim magistracie. – Po wybudowaniu instalacji gospodarki odpadami także i korzyści ekonomiczne – dodaje. – Spółka przeprowadziła przetargi na dostawę siedmiu nowych pojazdów do odbioru i transportu odpadów komunalnych, dostawę pojemników, kontenerów i worków na odpady oraz zakup oprogramowania i urządzeń służących do monitorowania pojazdów realizujących odbiór odpadów na terenie miasta. Wartość inwestycji, na które zostały już podpisane umowy z wykonawcami przekracza kwotę 5 500 000,00 zł. Ponadto w związku z przejęciem nowego zadania Spółka zatrudni docelowo od 1 października blisko 25 pracowników. Podejmowane są również działania organizacyjno-prawne związane z przygotowaniem inwestycji dotyczących gospodarki odpadów komunalnych we własnym zakresie. Spółka prowadzi jednocześnie działania mające na celu pozyskanie zewnętrznych środków finansowych na realizację inwestycji. Podejmujemy także działania edukacyjno-informacyjne wpisujące się w program ochrony środowiska prowadzony przez Gminę Miasto Tomaszów Mazowiecki – mówi Maria Chilińska prezes ZGWiK.
1 października zmianie ulegnie lokalizacja PSZOKa, będzie on prowadzony samodzielnie przez Gminę MIASTO Tomaszów Mazowiecki przy ulicy Warszawskiej 119 ( na terenie ZDIUM). Podobnie jak w latach poprzednich do POSZKA będzie można oddawać w zamian za uiszczoną opłatę tzw. odpady problemowe, takie jak: gruz budowlany, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczne czy zużyte opony. PSZOK będzie dostępny dla mieszkańców od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 – 15.
Kolejną propozycją dla mieszkańców w zakresie gospodarki odpadami będzie także zmiana systemu odbioru odpadów biodegradowalnych. Począwszy od 1 października br. Bioodpady stanowiące odpady komunalne odbierane będą z terenu zamieszkałych nieruchomości w każdej ilości z częstotliwością:
od 1 kwietnia do 31 października:
raz na dwa tygodnie z zabudowy jednorodzinnej;
co najmniej raz w tygodniu z budynków wielolokalowych.
od 1 listopada do 31 marca:
raz na miesiąc z zabudowy jednorodzinnej;
co najmniej raz na dwa tygodnie z budynków wielolokalowych.
Od 1 stycznia 2020 roku będziemy odbierać oddzielnie frakcje popiołu z częstotliwością odpowiednio: raz w miesiącu z zabudowy jednorodzinnej oraz co najmniej raz na dwa tygodnie z budynków wielolokalowych. – W związku z powyższym w zabudowie wielolokalowej pojawią się odpowiednie pojemniki koloru szarego z napisem „popiół” oraz w zabudowie jednorodzinnej odpowiednio wzmocnione worki – tłumaczy Tomasz Surmański. Pamiętać trzeba aby umieszczać w nich schłodzony popiół w celu uniknięcia zagrożenia pożarowego.
Gdzie wyrzucać śmieci?
METALE I TWORZYWA SZTUCZNE
Należy wrzucać:
– odkręcone i zgniecione plastikowe butelki po napojach
– nakrętki, o ile nie zbieramy ich osobno w ramach akcji dobroczynnych
– plastikowe opakowania po produktach spożywczych
– opakowania wielomateriałowe (np. kartony po mleku i sokach)
– opakowania po środkach czystości (np. proszkach do prania), kosmetykach (np. szamponach, paście do zębów) itp.
– plastikowe torby, worki, reklamówki, inne folie
– aluminiowe puszki po napojach i sokach
– puszki po konserwach
– folię aluminiową
– metale kolorowe
– kapsle, zakrętki od słoików
Nie należy wrzucać:
– butelek i pojemników z zawartością
– plastikowych zabawek
– opakowań po lekach i zużytych artykułów medycznych
– opakowań po olejach silnikowych
– – części samochodowych
– zużytych baterii i akumulatorów
– puszek i pojemników po farbach i lakierach
– zużytego sprzętu elektronicznego i AG
PAPIER
Należy wrzucać:
– opakowania z papieru, karton, tekturę (także falistą)
– katalogi, ulotki, prospekty
– gazety i czasopisma
– papier szkolny i biurowy, zadrukowane kartki
– zeszyty i książki
– papier pakowy
– torby i worki papierowe
Nie należy wrzucać:
– ręczników papierowych i zużytych chusteczek higienicznych
– papieru lakierowanego i powleczonego folią
– papieru zatłuszczonego lub mocno zabrudzonego
– kartonów po mleku i napojach
– papierowych worków po nawozach, cemencie i innych materiałach budowlanych, tapet, pieluch jednorazowych i innych
materiałów higienicznych
– zatłuszczonych jednorazowych opakowań z papieru i naczyń jednorazowych, ubrań
SZKŁO
Należy wrzucać:
– Butelki i słoiki po napojach i żywności (w tym butelki po napojach alkoholowych i olejach roślinnych)
– Szklane opakowania po kosmetykach (jeżeli nie są wykonane z trwale połączonych kilku surowców)
Nie należy wrzucać:
– Ceramiki, doniczek, porcelany, fajansu, kryształów
– Szkła okularowego
– Szkła żaroodpornego
– Zniczy z zawartością wosku
– Żarówek i świetlówek
– Reflektorów
– Opakowań po lekach, rozpuszczalnikach, olejach silnikowych
– Luster
– Szyb okiennych i zbrojonych
– Monitorów i lamp telewizyjnych
– Termometrów i strzykawek
ODPADY BIODEGRADOWALNE
Należy wrzucać:
– odpadki warzywne i owocowe (w tym obierki itp.)
– gałęzie drzew i krzewów
– skoszoną trawę, liście, kwiaty
– trociny i korę drzew
– niezaimpregnowane drewno
– resztki jedzenia
Nie należy wrzucać:
– kości zwierząt
– oleju jadalnego
– odchodów zwierząt
– popiołu z węgla kamiennego
– leków
– drewna impregnowanego
– płyt wiórowych i pilśniowych MDF
– ziemi i kamieni
– innych odpadów komunalnych (w tym niebezpiecznych)
ODPADY ZMIESZANE
Do
pojemnika z odpadami zmieszanymi należy wrzucać wszystko to, czego nie
można odzyskać w procesie recyklingu, z wyłączeniem odpadów
niebezpiecznych.
Już wkrótce do wszystkich mieszkańców trafią
nowe harmonogramy odbioru poszczególnych frakcji odpadów komunalnych.
Ponadto w drugiej połowie miesiąca września na terenie miasta rozpocznie
się inwentaryzacja pojemników służących gromadzeniu odpadów.
6 września br. weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jednym z celów nowych przepisów ma być zwiększenie motywacji mieszkańców do segregowania odpadów, która stanie się obowiązkiem każdego mieszkańca. Samorządy na dostosowanie się do nowego stanu prawnego mają 12 miesięcy od dnia wejścia w życie zmian.