Blisko 400 tys. płatników w kraju, otrzymało za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS informację o występujących na koncie zaległościach w opłacaniu składek. W łódzkim takie informacje o stanie konta na 31 października br. przesłano przez PUE do ponad 21 tys. odbiorców. Celem informacji jest zainteresowanie klientów stanem ich rozliczeń i zachęcenie do bezpośredniego kontaktu z Zakładem w razie wątpliwości i zastrzeżeń. Zakład oferuje pomoc w wyborze formy spłaty należności.
Posiadając informację o ewentualnym zadłużeniu, klienci mogą szybciej na nią zareagować i uniknąć narastania zadłużenia, tym bardziej, że możliwe jest skorzystanie ze wsparcia.
W informacji wskazaliśmy, że możliwe jest rozłożenie zadłużenia na raty albo odstąpienie od naliczania odsetek za zwłokę w przypadku zaległości z 2020 r.
Do 30 listopada br. klienci powinni podjąć decyzję czy wystąpią z wnioskiem o udzielenie układu ratalnego, czy też spłacą niewielkie kwoty zaległości jednorazowo (np. poprzez zwiększenie wpłaty przy opłacaniu w grudniu br. składek za listopad albo regulując od razu zaległość).
Żeby zawrzeć układ ratalny, należy skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń. Doradca przedstawi możliwe warunki spłaty zadłużenia i pomoże w wypełnieniu wniosku i pozostałych dokumentów. Numery telefonów do doradców można znaleźć na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl, w zakładce „Firmy” – mówi Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego.
Każdy płatnik, który posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych, ma dostęp do informacji o swoim koncie. Może sprawdzić, czy występuje u niego ewentualna zaległość, a jeśli tak, to za jakie okresy i na jakie fundusze. Przy czym informacja ta obejmuje 12 ostatnich miesięcy. Zachęcamy, płatników do weryfikacji wykazanych na PUE zaległości z własną dokumentacją księgową.
W razie potrzeby uzyskania pogłębionej informacji płatnik może wystąpić ZUS z wnioskiem o podanie szczegółowych informacji. Wniosek taki można złożyć m.in. za pośrednictwem PUE. Do płatników nie posiadających konta na PUE informacje o zadłużeniu zostały wysłane pocztą.
Przypominamy, że ZUS dysponuje kanałami szybkiej i bezpiecznej komunikacji, które umożliwiają załatwianie spraw bez wychodzenia z domu. Zachęcamy klientów do kontaktu za pośrednictwem PUE, e-wizyt oraz przez Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Możliwa jest także wizyta bezpośrednio w placówce ZUS u doradcy ds. ulg i umorzeń. Szczegółowe informacje, jak się z nami skontaktować, zamieściliśmy na stronie internetowej zus.pl.
Monika Kiełczyńska
Regionalny rzecznik prasowy ZUS, województwa łódzkiego