Jeśli chcesz coś załatwić w ZUS – zrób to przez wideorozmowę z pracownikiem ZUS

100

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że aby skontaktować się z pracownikiem ZUS, nie trzeba wychodzić z domu. Można umówić się na e-wizytę i załatwić sprawę online. Wystarczy komputer lub telefon z dostępem do Internetu oraz kamerka.

Żeby umówić się na e-wizytę należy wejść na stronę https://www.zus.pl/e-wizyta i wybrać placówkę ZUS, do której klient należy lub tę, w której ma sprawę do załatwienia w przypadku rent lub emerytur z zagranicy. W czasie e-wizyty, wiele spraw można załatwić tak, jakbyśmy osobiście przyszli do ZUS. Wybór właściwej placówki ZUS ma znaczenie.

Jest to ważne wtedy, gdy chcemy załatwić swoją indywidualna sprawę. Konsultant w naszym miejscu zamieszkania ma dostęp do naszych indywidualnych danych. Przed udzieleniem odpowiedzi rozmówca jest weryfikowany przez pracownika ZUS zarówno poprzez zadanie mu kilku pytań jak i sprawdzenie dokumentu tożsamości– wyjaśnia Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego.

Weryfikacja klienta jest potrzebna, wtedy, gdy rozmowa wymaga sprawdzenia danych, które są tzw. danymi wrażliwymi. Do tego potrzebna jest też kamera, którą należy włączyć podczas rozmowy z ekspertem oraz dowód tożsamości, który należy pokazać do kamery w czasie e-wizyty.

W czasie rozmowy można np. ustalić warunki układu ratalnego, założyć indywidualne konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, zmienić numer bankowego konta, skorygować błędy lub po prostu dowiedzieć się na jakiem etapie jest załatwienie sprawy. Każdy, kto zarezerwuje e-wizytę dostaje link do rezygnacji ze spotkania na wypadek gdyby klientowi coś wypadło, albo już jej nie potrzebuje.

Warto o tym pamiętać i niepotrzebne wizyty anulować, ponieważ w tym czasie z usług Zakładu może skorzystać ktoś inny, kto do ZUS nie może przyjść osobiście – apeluje rzeczniczka.

Dzień przed spotkaniem klient ZUS otrzymuje na wskazany podczas rejestracji numer telefonu – SMS z przypomnieniem o e-wizycie. W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, dostaje mail z linkiem do spotkania. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.

W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.

Nie tylko przez Internet, czyli pomoc dla tych, co nie mają dostępu do sieci

Osoby, które nie korzystają z Internetu mogą bezpośrednio kontaktować się z konsultantami ZUS telefonując pod numer infolinii ZUS 22 560 16 00. Konsultanci są dostępni w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 18:00.

Można korzystać również z kontaktu mailowego. Adres e-mail do zapytań ogólnych cot@zus.pl

Monika Kiełczyńska Regionalny rzecznik prasowy ZUS

województwa łódzkiego