Łódzkie na trzecim miejscu w Polsce pod względem kasy zostawionej w formie bonu w parkach rozrywki i u touroperatorów

312

Skończyła się już możliwość dokonywania płatności bonem za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne, można więc dokonać pewnych podsumowań. Wynika z nich, że w parkach rozrywki oraz u touroperatorów z łódzkiego, organizujących wycieczki, obozy i kolonie, Polacy zostawili w bonach niemal 50 mln zł. Więcej na imprezy turystyczne Polacy wydali tylko w województwie mazowieckim i małopolskim.

Program Polski Bon Turystyczny (PBT) był dodatkowym świadczeniem obowiązującym od 1 sierpnia 2020 r. do 31 marca 2023 r. Stanowił on wsparcie finansowe dla polskich rodzin z dziećmi oraz pomagał właścicielom obiektów noclegowych i turystycznych, którzy z powodu restrykcji epidemicznych zostali narażeni na utratę dochodów z prowadzonej działalności.

Bonem turystycznym można było dokonać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terenie Polski  – informuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego.

Uprawnionym do bonu było każde dziecko do ukończenia 18 roku życia, na które przysługiwało świadczenie  500 plus. Wysokość  bonu to 500 zł na każde dziecko, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnością przysługiwał dodatkowy bon w tej samej wysokości, razem więc 1000 zł.

Program PBT wystartował 1 sierpnia 2020 r. i od początku cieszył się dużym zainteresowaniem. W ciągu pięciu pierwszych miesięcy dokonano prawie 365 tys. płatności bonami, na łączną kwotę 240 mln zł. Rekordowy okazał się 2021 r., kiedy to w ciągu 12 miesięcy zrealizowano ponad 2,8 mln transakcji na łączną kwotę prawie 1,8 mld zł. W 2022 r. dokonano kolejnych 1,9 mln płatności bonami na łączną kwotę 960 mln zł. Podsumowując – przez cały okres obowiązywania programu zostało zrealizowanych ponad 5,5 mln transakcji na łączną kwotę niecałych 3,2 mld zł.

Od początku działania programu PBT największą liczbę płatności bonem odnotowano w województwie małopolskim (prawie 1,3 mln transakcji). Na drugim miejscu znalazło się województwo pomorskie, na trzecim – zachodniopomorskie.

Łódzkie w tym zestawieniu zajęło 12-ą pozycję. Odnotowano tu 171 tys. transakcji. Jeśli spojrzymy jednak na kwotę pozostawioną w województwie w formie bonu, to w Łódzkiem jest to 87,5 mln zł. Tak więc biorąc pod uwagę kwotę, mamy 11 miejsce wśród województw. Na pierwszym także i w tym zestawieniu województwo małopolskie.

 W ramach tej kwoty 87,5 mln zł,  36,76 mln zł wydano na usługi hotelarskie. Pozostała kwota to płatności za imprezy turystyczne i w tym rankingu mamy 3 miejsce w Polsce.

Tylko w województwie mazowieckim i małopolskim Polacy w parkach rozrywki i u touroperatorów organizujących wycieczki, obozy i kolonie, zostawili więcej pieniędzy w bonach niż w województwie łódzkim. Za imprezy turystyczne  w łódzkim wniesiono opłaty bonami na łączną kwotę niemal 50 mln zł. Tak więc w tej klasyfikacji mamy miejsce na podium – informuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka ZUS województwa łódzkiego. – Na pierwszym miejscu województwo mazowieckie z kwotą 100,6 mln zł, drugim  – województwo małopolskie z kwotą 79,4 mln zł i trzecie – województwo łódzkie, z kwotą 49,8 mln zł – dodaje rzeczniczka.

Do końca marca 2023 r. uprawnionych do bonu turystycznego było ok. 4,5 mln osób,  z tego 3,9 mln aktywowało bon.

Mieszkańcy łódzkiego aktywowali 88% bonów i opłacili za ich pomocą noclegi i atrakcje turystyczne na łączną kwotę 173,5 mln zł – informuje Monika Kiełczyńska.

W województwie łódzkim uprawnionych do bonu było 260 tys. osób. Aktywowano 228 tys. bonów, 171 tys. bonów zostało wykorzystanych w 100 procentach, nieakytywnych pozostało prawie 32 tys. bonów.

Wśród podmiotów przyjmujących płatność bonem turystycznym 647 zarejestrowano w Łodzi. Ogółem na liście znalazło się ok. 30 tys. takich podmiotów.

W związku z programem PBT działała też specjalna infolinia. Dostępna była dla klientów pod numerem tel.: 22 11 22 111. Infolinia funkcjonowała ponad 32 miesiące. W tym okresie obsłużono blisko 750 tys. połączeń telefonicznych. Działał też adres poczty elektronicznej: bon@zus.pl, na który wpłynęło ponad 44 tys. zapytań klientów.

Monika Kiełczyńska Regionalny rzecznik prasowy ZUS

województwa łódzkiego