Zakupy online robi w Polsce 77% internautów, co daje liczbę 22 milionów Polaków1. E-konsumentów do zamawiania produktów w sieci najczęściej zachęcają darmowe i szybkie dostawy produktów, niskie ceny, możliwość dokonania bezdotykowej płatności online oraz atrakcyjne promocje przygotowywane przez sklepy internetowe2. A co Polacy kupują w sieci i jak kształtują się ich wydatki?
Które produkty i usługi kupują online Polacy?
Zdecydowanie największą popularnością wśród Polaków robiących zakupy online cieszą się odzież oraz akcesoria i dodatki do niej – zamawia je aż 73% wszystkich e-konsumentów3. Co najmniej połowa Polaków kupuje w internecie również obuwie, kosmetyki i perfumy, książki, płyty i filmy, a także sprzęt RTV/AGD3. Nieco mniejszą popularnością cieszą się produkty farmaceutyczne, odzież sportowa, artykuły dziecięce i zabawki, a także urządzenia mobilne3.
Z kolei na drugim biegunie popularności znalazły się artykuły dla kolekcjonerów, oprogramowanie komputerowe oraz bilety do kin i teatrów3. W przypadku tych ostatnich mniejsze zainteresowanie konsumentów może wynikać z obostrzeń pandemicznych (badanie dotyczy 2021 roku)3.
Ile kupujący online płacą za poszczególne produkty?
Największe wydatki polscy e-konsumenci ponoszą na zakupy online obuwia, odzieży oraz produktów spożywczych, płacąc za nie około 200 zł miesięcznie. Na inne produkty przeznaczają mniejsze kwoty – artykuły dziecięce i zabawki kosztują ich miesięcznie 149 zł, kosmetyki i perfumy 136 zł, wyroby farmaceutyczne 119 zł, zaś książki, płyty i filmy 91 zł.
A co z wydatkami w skali półrocza? Tutaj prym wiodą zdecydowane urządzenia RTV/AGD, za które Polacy płacą średnio 1232 zł. Mniej wydają zarówno na urządzenia mobilne, jak i meble (około 800 zł w skali półrocza).
Visa Mobile – wygodne i szybkie płatności online
Przyszłość zakupów online to także różnorodne metody płatności, do których dostęp pragnie mieć ponad połowa e-konsumentów5. Jednym z takich rozwiązań przyszłości jest Visa Mobile – usługa wprowadzana na rynek, dzięki której dokonywanie płatności online jest szybkie i wygodne6. Z czego to wynika?
Otóż dzięki skorzystaniu z Visa Mobile użytkownik nie musi na etapie opłacania produktu podawać danych karty płatniczej (w tym numeru, terminu ważności oraz kodu CVV). Jest to z jednej strony wygodne, a z drugiej bezpieczne – informacje te wprowadza się tylko raz, podczas konfiguracji Visa Mobile. Co więcej, rozwiązanie to nie wymaga wprowadzania haseł, przeklikiwania się przez wyskakujące okna oraz wypełniania wielu pól formularza podczas płatności online. Użytkownik może mieć również pewność, że każda transakcja jest zabezpieczana przez Visa6.
Jak zrealizować płatność online z Visa Mobile? W pierwszej kolejności należy uruchomić odpowiednią funkcję w mobilnej aplikacji bankowej albo ściągnąć oddzielną aplikację (ze sklepu dedykowanego konkretnemu systemowi operacyjnemu). Lista banków, które już teraz umożliwiają skorzystanie z Visa Mobile, znajduje się na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html (niektóre mogą wymagać aktualizacji aplikacji albo innych czynności)6.
Po konfiguracji aplikacji (należy dodać kartę płatniczą Visa, podać numer telefonu i adres e-mail) można już płacić za zakupy online. Aby to zrobić, trzeba w bramce płatniczej wybrać ikonę z tym rozwiązaniem, a następnie wpisać w wolnym polu swój numer telefonu oraz zatwierdzić transakcję w aplikacji na smartfonie6.
Artykuł powstał na zlecenie Visa Europe Limited.
Bibliografia:
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 9
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 23
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 144-145
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 156
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 77
- VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 2.08.2022