Młodzi Ambasadorzy EPAS w debacie oksfordzkiej w Fabryce Aktywności Miejskiej

69

Autor: II LO im. Stefana Żeromskiego

We wtorek 5 marca 2024 roku w łódzkiej Fabryce Aktywności Miejskiej przy ulicy Tuwima 10, odbyła się debata oksfordzka z udziałem Arbuzów. W starciu z XXI Liceum w Łodzi, uczniowie klasy II menedżerskiej stanęli do dyskusji na temat: „Twój głos ma znaczenie dla przyszłości Unii Europejskiej”. W drużynie z II LO znajdowały się Katarzyna Zimnicka, Monika Niewola, Martyna Pązik oraz Filip Łącki.

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Europe Direct z Piotrkowa Trybunalskiego oraz z Łodzi, w ramach projektu prowadzonego przez sieć punktów EUROPE DIRECT w Polsce, pod egidą Komisji Europejskiej. Turniej miał na celu promowanie edukacji społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji obywatelskiej oraz wzmocnienie kompetencji miękkich, takich jak umiejętność wystąpień publicznych, konstrukcji argumentacji czy asertywnego reagowania na krytykę.

Przed debatą w wyniku głosowania nasz zespół został przydzielony do strony opozycji. Debata składała się z trzech głównych części: przygotowania i rozpoczęcia debaty, wystąpień oraz ewaluacji i zakończenia.

W debacie udział wzięli członkowie zespołów, trzyosobowe jury, a także publiczność – uczniowie klasy II menedżerskiej. Marszałek debaty pełnił rolę gospodarza, ogłaszając wynik debaty i zapowiadając kolejnych mówców. Strona propozycji miała za zadanie wprowadzić w temat, bronić tezy i odpowiadać na argumenty drużyny przeciwnej. Strona opozycji, którą reprezentowaliśmy przedstawiała alternatywny punkt widzenia, podważała tezę i zamykała debatę.

Każda mowa trwała 3 minuty, przy czym pierwsze i ostatnie 30 sekund były czasem chronionym, w którym nie można było zadawać pytań. Mówcy mogli dokończyć zdanie rozpoczęte pod koniec mowy, dysponując 10 sekundami po zakończeniu przewidzianego czasu. Pytania mogły być zadawane przez przeciwników i dotyczyć tematu debaty.

Jury wybrało zwycięzcę na podstawie kryteriów takich jak zgodność z tematem, argumentacja, język, umiejętność reagowania na argumenty przeciwników czy praca w zespole. Ostateczny wynik drużyny składał się z sumy punktów wszystkich członków drużyny oraz oceny grupowej.

Debata oksfordzka w Fabryce Aktywności Miejskiej była nie tylko ważnym wydarzeniem edukacyjnym, ale także momentem, który na długo zapadnie w pamięci uczestników, pokazując im, że ich głos ma znaczenie dla przyszłości Unii Europejskiej. Była także doskonałą okazją do wyrażania swoich poglądów i rozwijania umiejętności społecznych.

Debaty oksfordzkie nie tylko rozwijają umiejętności retoryczne i argumentacyjne młodych ludzi, ale także kształtuje ich świadomość obywatelską i uczestnictwo w życiu publicznym. To doskonałe narzędzie edukacyjne, które przybliża młodzieży tematy związane z funkcjonowaniem Unii Europejskiej i demokracją. Polecamy gorąco.