2. W hierarchii kart asy są najstarsze, potem króle, damy itd. – nie ma atutów. W kierki sportowe gra się ”para na parę” i nie liczy się karnych figur ani kierów!. Liczy się tylko karne LEWY – to wystarczy do super gry w kierki sportowe oraz w towarzyskie a niektóre dodatkowe elementy (szczegóły do omówienia) spowodują wzrost atrakcyjności i zwiększenie poziomu trudności.
3. Rozdającym (dealerem) jest osoba, która oznaczona jest przed rozpoczęciem gry. Karty po dokładnym przetasowaniu rozdaje się zakryte pojedynczo zgodnie z ruchem wskazówek zegara metodą „karta po karcie”.
4. Gracz siedzący po lewej stronie rozdającego zawsze rozpoczyna pierwszą lewę. Każdy kolejny gracz ma obowiązek dokładania do koloru, jeśli tylko ma kartę w takim kolorze w swoim ręku. Jeśli nie ma, może dorzucić dowolną kartę.
5. Kierki sportowe są w istocie bardzo prostą grą, ale istnieje kilka jej odmian (nauka zasad w 5 minut).
6. Gra toczy się dalej, przy czym zwycięzca lewy rozpoczyna następną kolejkę (lewę). Pamiętaj, żeby zawsze dorzucać karty do koloru, gdyż za niezastosowanie się do tej zasady (wyrzucenie karty w innym kolorze, gdy ma się jeszcze w ręku kartę w zagrwanym kolorze) gracz otrzymuje punkty karne.
7. Po rozegraniu całej gry (gry graczom skończą się karty w rękach), podlicza się punkty. Za każdą zdobytą lewę gracz otrzymuje jeden punkt karny.
8. Zwycięzcą zostaje gracz, który zgromadzi najmniej punktów karnych po rozegraniu określonej z góry liczby rozdań. „Nie brać” to tzw. rozbójnik, „Brać” to tzw. odgrywka.
3. Rozdającym (dealerem) jest osoba, która oznaczona jest przed rozpoczęciem gry. Karty po dokładnym przetasowaniu rozdaje się zakryte pojedynczo zgodnie z ruchem wskazówek zegara metodą „karta po karcie”.
4. Gracz siedzący po lewej stronie rozdającego zawsze rozpoczyna pierwszą lewę. Każdy kolejny gracz ma obowiązek dokładania do koloru, jeśli tylko ma kartę w takim kolorze w swoim ręku. Jeśli nie ma, może dorzucić dowolną kartę.
5. Kierki sportowe są w istocie bardzo prostą grą, ale istnieje kilka jej odmian (nauka zasad w 5 minut).
6. Gra toczy się dalej, przy czym zwycięzca lewy rozpoczyna następną kolejkę (lewę). Pamiętaj, żeby zawsze dorzucać karty do koloru, gdyż za niezastosowanie się do tej zasady (wyrzucenie karty w innym kolorze, gdy ma się jeszcze w ręku kartę w zagrwanym kolorze) gracz otrzymuje punkty karne.
7. Po rozegraniu całej gry (gry graczom skończą się karty w rękach), podlicza się punkty. Za każdą zdobytą lewę gracz otrzymuje jeden punkt karny.
8. Zwycięzcą zostaje gracz, który zgromadzi najmniej punktów karnych po rozegraniu określonej z góry liczby rozdań. „Nie brać” to tzw. rozbójnik, „Brać” to tzw. odgrywka.
Warianty:
a/ Klasyczny czyli 4 razy „rozbójnik na nie brać” – plus dwie ostatnie lewy karne liczone podwójnie.
b/ Klasyczny czyli 4 razy „rozbójnik na nie brać” – plus trzy ostatnie lewy karne liczone wg. szablonu: trzecia od końca to 1karna, druga od końca to 2karne, ostatnia lewa to 3karne.
b/ Klasyczny czyli 4 razy „rozbójnik na nie brać” – plus trzy ostatnie lewy karne liczone wg. szablonu: trzecia od końca to 1karna, druga od końca to 2karne, ostatnia lewa to 3karne.
ODGRYWKA: czyli cztery razy „BRAĆ”
W tej części gracze obierają grę w kolor lub w Bez Atu po obejrzeniu wszystkich 13 kart.
W grze nie obowiązuje dokładanie atutów, gdy nie mamy do koloru – dokładamy dowolną kartę lub „atut” – jest to nasz wolny wybór.
W grze nie obowiązuje dokładanie atutów, gdy nie mamy do koloru – dokładamy dowolną kartę lub „atut” – jest to nasz wolny wybór.
Tak z grubsza można zakończyć omawianie zasad
(jest kilka pasjonujących elementów ale o tym opowiem w czasie gry!!!)
wszelkie informacje i pytania – instruktor sportu
Waldemar Gałek , tel. 44 724 72 23, multigraf@op.pl, Tomaszów Mazowiecki.