Konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przeprowadzają codziennie średnio 6,5 tys. rozmów tylko w sprawie samych świadczeń chorobowych w związku z koronawirusem. ZUS wzmocnił swoją infolinię i uruchomił trzy nowe numery telefonów obsługiwanych przez ekspertów.
Klienci mogą dzwonić na dodatkowe numery telefonów, pod którymi pracownicy ZUS odpowiadają na pytania w najważniejszych aktualnie sprawach. Pod trzema dodatkowymi numerami telefonu pracownicy ZUS dyżurują w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7:00–15:00.
22 290 87 01 – dzwoniąc pod ten numer każdy może uzyskać informacje na temat obsługi w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także nt. obsługi w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły.
22 290 87 02 – drugi uruchomiony numer to kompleksowa obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców,
22 290 87 03 – to obsługa w sprawie odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji leczniczej.
– Chcemy jeszcze szerzej i bardziej szczegółowo informować świadczeniobiorców o ich prawach i obowiązkach, jak również o działaniach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie teraz jest to bardzo ważne dla wielu osób, w tym emerytów, rencistów, pracowników i pracodawców – podkreśla prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Nadal działa również ogólna infolinia ZUS pod numerem 22 560 16 00. Konsultanci obsługują ją w godzinach 7.00-18.00 w dni robocze.
W związku z sytuacją epidemiologiczną wywołaną koronawirusem, i aby zapewnić bezpieczeństwo klientom i samym pracownikom, ZUS ograniczył obsługę w swoich placówkach. – Zachęcamy do kontaktów z nami za pośrednictwem telefonu lub internetu. Można wysłać maila lub skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
Klienci Zakładu mogą przesyłać pytania także e-mailowo pod adres cot@zus.pl lub przez formularz zapytania ze swojego profilu w Platformie Usług Elektronicznych ZUS. We wszystkich placówkach ZUS wyodrębniliśmy strefy, w których każdy może samodzielnie złożyć wnioski, bez kontaktu osobistego z pracownikami Zakładu. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i obsługę spraw w sposób niezakłócony.
Na stronie internetowej zus.pl są też numery telefonów do doradców ds. ulg i umorzeń w oddziałach ZUS. Można u nich uzyskać wsparcie dotyczące odroczenia płatności składek lub rozłożenia zadłużenia na raty.
Monika Kiełczyńska
Regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa łódzkiego