Film DIANA już w kinach

0
271
W tytułową rolę ikonicznej księżnej wcieliła się dwukrotnie nominowana do Oscara brytyjska aktorka Naomi Watts. W pozostałych rolach wystąpili znany z serialu „Zagubieni” Naveen Andrews, który zagrał dr Hasnata Khana, skrytego ukochanego Diany, a także śmietanka brytyjskich aktorów: Douglas Hodge, Geraldine James, Charles Edwards oraz Juliet Stevenson.
 
 
Za kamerą „Diany” stanął mistrzowski reżyser Oliver Hirschbiegel, nominowany do Oscara za przełomowy „Upadek”, obraz opowiadający o ostatnich dniach życia Adolfa Hitlera. Scenariusz do filmu napisał z kolei światowej klasy dramaturg Stephen Jeffreys, tworząc poruszającą i wielowymiarową historię miłosną, w której opowiedział o tym, w jaki sposób szczęście osobiste pozwoliło Dianie osiągnąć humanistyczną wielkość. Produkcją filmu zajęli się Robert Bernstein oraz Douglas Rae z Ecosse Films, którzy mają na koncie między innymi „Johna Lennona. Chłopaka znikąd” Sama Taylora-Johnsona oraz „Wichrowe wzgórza” Andrei Arnold. Aby opowiedzieć szczerą oraz wierną faktom opowieść o ostatnich latach Diany, na planie zgromadziła się ekipa wybitnych specjalistów, wliczając w to autora zdjęć Rainera Klaussmana, scenografkę Kave Quinn, kostiumografa Juliana Daya, charakteryzatorkę Noriko Watanabe, montażystę Hansa Funcka oraz nagrodzoną Oscarem kompozytorkę Rachel Portman.
 
 
Pomysł na film o księżnej Dianie zrodził się kilka lat temu w umysłach producentów z Ecosse Films, Roberta Bernsteina i Douglasa Rae. Głównym założeniem było opowiedzenie historii ukrywanego związku Diany oraz dr Hasnata Khana, szanowanego chirurga o brytyjsko-pakistańskich korzeniach. „Uznaliśmy, że to klucz do zrozumienia ostatnich dwóch lat jej życia”, mówi Bernstein, dodając, że chcieli nakręcić „Dianę” już kilka lat temu, ale nie byli pewni, czy im się uda ze względu na ciągle trwające śledztwo w sprawie śmierci Diany. W jego trakcie Khan przyznał, że łączyły go z księżną intymne relacje. „Opowiedział wiele znaczących szczegółów, które pomogły nam w podjęciu decyzji, że to właśnie o tym okresie jej życia chcemy opowiedzieć”. Ani Bernsteina, ani Rae nie interesowało stworzenie kolejnego typowego filmu biograficznego. „Diana stała się w ciągu ostatnich dwóch lat swojego życia tą Dianą, którą wszyscy znają i kochają. Zrobiła wiele dobrego, pomogła niezliczonej ilości ludzi, poszerzyła świadomość na temat ofiar min przeciwpiechotnych. Czuła się szczęśliwa i spełniona, co miało wielkie znaczenie w utrwalaniu jej wizerunku jako pewnej siebie, acz współczującej kobiety. I to właśnie związek z Hasnatem był kluczowym czynnikiem tego szczęścia”, dodaje Bernstein.
 
 
Producenci zaprosili do współpracy uznanego dramaturga i scenarzystę filmowego Stephena Jeffreysa, z którym pracowali także nad filmem o Florence Nightingale. „Chcieliśmy, by to właśnie on zaadaptował tę historię w ramy scenariusza filmowego, ponieważ jest znakomitym pisarzem, który potrafi poradzić sobie z każdym tematem”, podkreśla Bernstein. Producenci przekazali Jeffreysowi trzystronicowy zarys opowieści o Dianie i Khanie, a ten wrócił do nich kilka dni później z wieloma kolorowymi wykresami z zaznaczonymi najważniejszymi scenami całego filmu. „Pamiętam dokładnie, że przeglądaliśmy te wykresy w kafejce na Piccadilly, coraz bardziej uświadamiając sobie, że mamy przed sobą coś doprawdy wyjątkowego”, opowiada Bernstein. Dla scenarzysty najważniejszym punktem odniesienia podczas tworzenia struktury całej opowieści było jego własne spotkanie z Dianą, kiedy ta wręczała mu nagrodę na rozdaniu Evening Standard Drama Awards. „Zrozumiałem wtedy, że jej odmalowywany w mediach portret jako bezmózgiej dziuni nie miał nic wspólnego z rzeczywistością: była bystra, inteligentna i miała wielkie poczucie humoru”, wspomina Jeffreys. „Ta pięciominutowa rozmowa była moim przewodnikiem podczas pisania scenariusza. Słyszałem w głowie jej głos i wyobrażałem sobie co i jak mogłaby powiedzieć”.
 
OLIVER HIRSCHBIEGEL (reżyseria)
Uznany reżyser, który zyskał światowy rozgłos filmem „Upadek” opowiadającym o ostatnich dwunastu dniach rządów Adolfa Hitlera. Wcześniej nakręcił „Eksperyment”, który zyskał status kultowego, a później między innymi „Inwazję” z Danielem Craigiem i Nicole Kidman oraz „Pięć minut nieba” z Liamem Neesonem. Hirschbiegel wyreżyserował także cztery odcinki serialu „Rodzina Borgiów”.
 
 
ROBERT BERNSTEIN (produkcja)
Współwłaściciel i współzałożyciel Ecosse Films, który ma na koncie takie filmy jak „Wichrowe wzgórza” Andrei Arnold, „John Lennon. Chłopak znikąd” Sama Taylora-Johnsona, „Zakochaną Jane” Juliana Jarrolda oraz „Koń wodny: Legenda głębin” Jaya Russella. Jego filmy były dwukrotnie nominowane do Oscara i zdobyły liczne nagrody.
 
 
DOUGLAS RAE (produkcja)
Partner Bernsteina w Ecosse Films oraz dyrektor zarządzający firmy. Ma na swoim koncie 12 pełnometrażowych filmów fabularnych („Charlotte Gray” Gillian Armstrong, „Wichrowe wzgórza” Andrei Arnold, „Jej wysokość Pani Brown” Johna Maddena), a także ponad 300 godzin kontentu telewizyjnego światowej klasy (dla BBC, ITC, Chanel 4 czy Showtime). Obecnie pracuje nad mini-serialem o Ianie Flemingu, twórcy postaci Jamesa Bonda.
 
 
STEPHEN JEFFREYS (scenariusz)
Światowej klasy dramaturg oraz scenarzysta, którego sztuki były wystawiane na deskach teatrów całego świata. Otrzymał między innymi nagrody Evening Standard oraz Critics’ Circle Award. Napisał wcześniej scenariusz do „Libertyna” Laurence’a Dunmore’a, w którym w głównej roli zagrał Johnnny Depp.
 
 
RAINER KLAUSSMAN (zdjęcia)
Szwajcarski autor zdjęć, reżyser i scenarzysta, częsty współpracownik Olivera Hirschbiegela, z którym stworzył między innymi „Eksperyment” oraz „Upadek”. Pracował również przy „Baader-Meinhof” Uliego Edela oraz „Krzyku kamienia” i „Fitzcarraldo” Wernera Herzoga.
 
 
KAVE QUINN (scenografia)
Pracuje w swoim zawodzie już od piętnastu lat. Niedawno na ekrany kin wchodziły „Broken” Rufusa Norrisa oraz „Kobieta w czerni” Jamesa Watkinsa, do których tworzyła scenografię. Na swoim koncie ma między innymi „Trainspotting” Danny’ego Boyle’a, „Przekładaniec” Matthew Vaughna oraz „Harry’ego Browna” Daniela Barbera.
 
 
JULIAN DAY (kostiumy)
Jeden z najbardziej utalentowanych brytyjskich kostiumografów. W tym roku na ekrany kin oprócz „Diany” wejdą jeszcze dwa filmy, przy których pracował – „Rush” Rona Howarda oraz „Dom Hemingway” Richarda Sheparda. Na swoim koncie ma między innymi „Połów szczęścia w Jemenie” Lasse Halstroma, „Uprowadzoną Alice Creed” J. Blakesona czy „Berberian Sound Studio” Petera Stricklanda.
 
 
NORIKO WATANABE (charakteryzacja)
Jedna z najbardziej uznanych charakteryzatorek branży filmowej, pracowała m.in. przy „Wyznaniach gejszy” Roba Marshalla, „Zakochanym bez pamięci” Michela Gondry, „Martwej ciszy” Phillipe’a Noyce’a, „Gangach Nowego Jorku” Martina Scorsese, „Fortepianie” Jane Campion, „Przetrwaniu” Joe Carnahana czy „Kill Bill” Quentina Tarantino.
 
 
HANS FUNCK (montaż)
Niemiecki montażysta, wieloletni współpracownik Olivera Hirschbiegela („Eksperyment”, „Upadek”, „Pięć
 
 
Więcej o filmie: